Skyddsvärnets Halvvägshus invigt av landshövding Chris Heister

Skyddsvärnets Halvvägshus invigt av landshövding Chris Heister

28 januari 2014

Idag, den 28 januari 2014,  invigdes Skyddsvärnets Halvvägshus av Chris Heister, landshövding i Stockholms län. Verksamheten är det enda i sitt slag i Stockholm, i landet  finns endast tre stycken.

Övriga talare vid invigningen var Marie Ljungberg Schött (m) ledamot kommunfullmäktige, Stockholms stad och ledamot av socialnämnden som talade om vikten av att inte återfalla i brott samt Alf Andersson, Kriminalvården som gav en historisk tillbakablick på det långa samarbetet mellan Kriminalvården och Skyddsvärnet.

Gunnar Engström, ordförande, Föreningen Skyddsvärnet i Stockholm välkomnade dagens gäster och berättade om hur man tillsammans kan skapa goda förutsättningar för att minska risken för återfall i brott.

Under år 2014 fortsätter Skyddsvärnet sitt samarbete med Kriminalvården. Verksamheten  ska ”slussa” ut intagna från fängelser. Målet är att de boende ska klara ett eget boende samt att inte återfalla i kriminalitet. Detta boende är det enda i sitt slag i Stockholm och ger goda förutsättningar för Skyddsvärnet att, tillsammans med Kriminalvården, minska risken för återfall i brott och öka möjligheterna för de boende att bli fungerande samhällsmedborgare.

Fakta:
Det finns tre halvvägshus i Sverige med placering i Stockholm, Göteborg och Malmö. Föreningen Skyddsvärnet driver halvvägshuset i Stockholm för män.

Kontakt:
Susanne Rosén, enhetschef