Journalist från Ghana får nordiskt stipendium

En ung journalist från Ghana tilldelas det första svensk-norska stipendiet i Ragnar Sohlmans anda. Ama Amankwah är 29 år gammal och journalist vid tidningen Public Agenda.

Ama Amankwah är generalsekreterare för West Africa Network of Journalists, som organiserar journalister i 15 västafrikanska länder, och kommer att vistas i Sverige och Norge under två månader. Under den tiden besöker hon en rad institutioner, bland annat Dag Hammarskjöld Foundation i Uppsala, för att bygga nätverk mellan Sverige och Norge och Ghana och Afrika.

Syftet med Ragnar Sohlmanstipendiet är att öka kunskapen om Sverige och Norge hos yngre nyckelpersoner med en förmedlande roll. Vidare vill Svensk-norska samarbetsfonden och kultur- och konferenshotellet Voksenåsen i Oslo, som är initiativtagare till stipendiet, sätta in det bilaterala samarbetet mellan Sverige och Norge i ett internationellt sammanhang och öka kunskapen i svensk-norska miljöer om dagens situation i olika delar av världen.

Stipendiet kommer att delas ut på Voksenåsen den 18 november i samband med tjugoårsmarkeringen av FN:s barnkonvention. Stipendieutdelare är Svensk-norska samarbetsfondens ordförande, tidigare utrikesminister, Lena Hjelm Wallén och Voksenåsens ordförande, landshövdingen i Värmland, Eva Eriksson.

I samband med utdelandet samtalar ordföranden i UNICEF-Norge, Victor Rydgren, och ordföranden i Barnrättsakademin i Sverige, Benny Marcel kring vad Sverige och Norge kan göra internationellt för att barnkonventionen skall få en ökad status. Samtalet inleds med en föreläsning av stipendiaten, Ama Amankwah, som är glad åt att ha fått Ragnar Sohlmanstipendiet.

-Det här är dörren jag knackat på, säger Ama, som har arbetat som journalist och bevakat frågor kring utveckling i Afrika i nio år.

Stipendiet är ett arbetsstipendium där mottagaren får alla sina rese- och uppehållskostnader betalda av fonden och Voksenåsen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information, se http://www.norden.se/norge.asp eller kontakta fonddirektör Mats Wallenius (mats@norden.se) /mobiltel. 0709-611408 alternativt Karl Einar Ellingsen, verkställande direktör för Voksenåsen, +47911322 26 - www.voksenaasen.no

• norden