Nytt inslag på Flyg med Framtid

Vulkanaskans effekter på flygbranschen. Vi kommer att belysa de ekonomiska effekterna för såväl flygbranschen som samhället i stort under konferensen

Därför finns det ännu större anledning att anmäla sig till flygbranschens stora träffpunkt - Flyg med Framtid den 5 maj i Linköping, säger Wilhelm Jansson som är projektledare.

På hemsidan har programmet inte hunnit ändras ännu, men askans effekter kommer att belysas och diskuteras under flera inslag under dagen. I skrivande stund håller trafiken på att komma igång, men ett nytt flygstopp kan uppstå igen. Situationen har kanske redan utvecklats till den värsta krisen för flygbranschen i modern tid och samhället berörs i högsta grad.

I övrigt handlar Flyg med Framtid bl.a. om just behovet av transporter och inte minst flyg och dagens händelser visar hur beroende vi redan är av flyg. Vidare speglas hur miljön påverkas i positiv riktning genom teknikutvecklingen i Sverige och beroendet av forskning och samhällets stöd till forskningen. Effektivare trafikledning och rakare flygvägar är också en miljöåtgärd, men samtidigt en stor ekonomisk fråga för flygbolagen. Frågan redovisas under konferensens sista inslag.

Föreningen Svenskt Flyg
Wilhelm Jansson