Presslunch - Lansering av rapporten "Flygets ekonomiska betydelse för Sverige" 24 oktober på Arlanda

Rapporten presenteras på Föreningen Svenskt Flygs konferens "Flyg med Framtid" på Arlanda klockan 10.30 - 11.15 av Sam Moore, Director of Consulting, Oxford Economics. Efter presentationen bjuds media in till en presslunch för intervjuer och diskussion. Presentationen sker på engelska och rapporten finns översatt till Svenska. Mer om konferensen: www.flygmedframtid.se

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på www.svensktflyg.se den 24 oktober.

Presslunch

Tid:  Måndagen den 24 oktober kl. 12.00 – ca 13.00

Plats:  Arlanda Airport Conference, Sky City. Lokal: Learjet

Anmälan presslunch: Helena Miller, Swedavia: e-post, helena.miller@swedavia.se  mobil: 0708-91 64 22

Flyget är viktigt för vår handel; 140 000 ton varor fraktas med flyg, från och inom Sverige. Flygtransporter står för en mycket stor andel av svensk utrikeshandel och är avgörande för distributionen av högförädlade produkter. Ju bättre flygförbindelserna blir, desto fler söker sig till nya resmål. Detta gäller även turismen till Sverige som är en allt viktigare bransch. Cirka 64 % av de utländska besökarna i Sverige anländer med flyg, vilket är högre än genomsnittet för Europa som helhet. Passagerarna som anländer med flyg till Sverige spenderar ungefär 60 miljarder kronor per år i landet - en summa som beräknas öka framöver.

Rapporten Flygets ekonomiska betydelse för Sverige är framtagen av Oxford Economics och motsvarande studier görs för över 50 länder.

För ytterligare information om konferensen och rapporten kontakta:

Anna Wilson
Generalsekreterare Svenskt Flyg
E-post: anna.wilson@svensktflyg.se Mobil: 0709 26 31 77

Oxford Economics är en av världens främsta konsultföretag inom forskning och analys. Grundades 1981 som ett joint venture med Templeton College, Business College i Oxford University, sedan dess har Oxford Economics vuxit s till en stor oberoende leverantör av globala ekonomiska, industri och näringslivs analyser.