Svensk konkurrenskraft kräver en samlad flygpolitik

Idag överlämnade Föreningen Svenskt Flyg ”Så lyfter vi Sverige – En framtidsagenda för flyget” till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Framtidsagendan innehåller flygnäringens vision om ett flyg i världsklass, en näring som lyfter Sverige i en globaliserad framtid där tillgänglighet och konkurrenskraft blir allt viktigare. Ett viktigt steg på vägen dit är att regeringen tar initiativ till en nationell luftfartsstrategi.

Under det gångna året har Föreningen Svenskt Flygs medlemmar gemensamt drivit processen att ta fram en framtidsagenda för flyget. Agendan innehåller offensiva förslag för förbättrad tillgänglighet och ökad tillväxt, långsiktig hållbarhet och stärkt flygteknisk forskning och innovation. Svenskt Flygs framtidsagenda innehåller en översikt av de utmaningar som väntar både på kort och på lång sikt.

”- Flyget tar sitt ansvar genom investeringar i nya flygplanstyper, forskning och utveckling och förbättrad infrastruktur både på marken och i luften. För att klara detta efterfrågar Svenskt Flyg en proaktiv flygpolitik från regeringen. En politik med utgångspunkt i flygets grundläggande betydelse för att säkra tillgänglighet och konkurrenskraft för hela Sverige” säger Anna Wilson, generalsekreterare för Föreningen Svenskt Flyg.

”- Ska Sverige vara en viktig internationell mötesplats även i framtiden måste vi ha en nationell flygpolitik i dag. Flyget ska ses som en del av vår nationella kollektivtrafik och en av de viktigaste faktorerna för tillgänglighet, tillväxt samt ekonomisk och social hållbarhet.” säger Föreningen Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström.

Framtidsagendans viktigaste mål är:

• Sverige ska ha en politiskt beslutad, nationell luftfartsstrategi

• Konkurrensneutrala villkor ska råda

• Sverige behöver konkreta tillgänglighetsmål

• Arlandas tillgänglighet måste säkerställas med ett nytt miljötillstånd

• Regeringen behöver driva realiserandet av ett globalt system för utsläppshandel

• Flyget behöver få tillgång till biobränslen

• Flyget ska ses som ett kollektivt transportmedel för det långväga resandet

• Forskningsanslagen ska öka och forskningsnätvärken stärkas

• Myndigheternas och departementens handläggning av luftfartsfrågor ska samordnas

Om Svenskt Flyg: Föreningen Svenskt Flyg är en intresseorganisation som kommunicerar fakta och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Föreningen Svenskt Flyg bildades 1994 av representanter för hela den svenska flygnäringen. Medlemmar i föreningen är Swedavia, Svenska Regionala Flygplatser (SRF), GKN Aerospace Engine Systems, Saab, LFV samt flygbolagens bransch- och arbetsgivarorganisation Svenska Flygbranschen.

Framtidsagendan kan laddas ned på www.svensktflyg.se/framtidsagendan.

För mer information vänligen kontakta:

Anna Wilson

Generalsekreterare, Föreningen Svenskt Flyg