Det lokala näringslivet spelar brädspel med tjänstemän i Ale kommun för ett bättre företagsklimat

Ale Kommun tar nästa steg för att förbättra dialogen med företagare. Den 24 november kommer kommunen och det lokala näringslivet att mötas för att spela SamSPELET. De som ska spela är kommunala tjänstemän och lokala företagare.

SamSPELET som kommunen och företagen ska spela är utvecklat av Hallgren & Löwenbergs, i samarbete med Sveriges kommuner och Landsting (SKL). Syftet med spelet är att skapa dialog mellan företagen och kommunen. Det ska också skapa en bättre förståelse om företagarnas villkor och hur kommunens service fungerar.

- Näringslivsrådets analys av Svenskt näringslivs ranking visade på att vi behöver arbeta aktivt vidare på tjänstemännens attityder till företagande. 2013 genomförde vi utbildningen inom ramen för Förenkla helt enkelt och en företagslotsgrupp bildades. Nu är det dags att på ett interaktivt sätt öka förståelsen för varandras roller och hitta nya lösningar tillsammans, säger Pia Areblad, näringslivschef Ale.

Brädspelet är ett bra kompletterande verktyg för kommuner som arbetar med att skapa ett bättre företagsklimat. Genom samarbete och ökad förståelse mellan medarbetare byggs en stabil grund för service. Spelformen där deltagarna ställs inför händelser, servicefrågor och faktafrågor ger en bra omväxling och gör att alla på ett lättsamt sätt kan arbeta med viktiga och ibland svåra frågor.

- Det här är ett bra grepp för att stärka och bevara det fantastiska näringslivsklimatet i Ale, säger Peter Tifelt, ordförande i Företagarna Ale.

- Ale kommun är den första kommunen i GR, förutom Göteborg Stad, som genomför Samspelet. Från Företagarnas sida ser vi, som följt processen med Samspelet i hela Sverige, att detta är ett effektivt sätt att påverka företagsklimatet. Vi följer utvecklingen i Ale med spänning, säger Maria Derner, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

För ytterligare information, kontakta:

Näringslivschef Pia Areblad, telefon: 0706-746 990

Peter Tifelt, ordförande Företagarna Ale, telefon: 070-973 69 18