Företagarna och Lerum kommun spelar brädspel för företagsklimatet

Lerum Kommun tar ett nytt grepp för att förbättra dialogen med företagare. Den 20 oktober kommer Företagarna Lerum och Lerum kommun att mötas för att spela SamSPELET. De som ska spela är politiker, kommunala tjänstemän och lokala företagare.

SamSPELET som kommunen och företagen ska spela är utvecklat av Hallgren & Löwenbergs, i samarbete med Sveriges kommuner och Landsting (SKL). Syftet med spelet är att skapa dialog mellan företagen och kommunen. Det ska också skapa en bättre förståelse om företagarnas villkor och hur kommunens service fungerar.

• -För oss är detta ett steg i att skapa en bättre dialog med företagen samt en ökad förståelse mellan företag och kommun om våra olika roller, säger Åsa Qvist Ek, näringsliv- och turismansvarig i Lerum.

Brädspelet är ett bra kompletterande verktyg för kommuner som arbetar med att skapa ett bättre företagsklimat. Genom samarbete och ökad förståelse mellan medarbetare byggs en stabil grund för service. Spelformen där deltagarna ställs inför händelser, servicefrågor och faktafrågor ger en bra omväxling och gör att alla på ett lättsamt sätt kan arbeta med viktiga och ibland svåra frågor.

• -Vår förhoppning är att tjänstemän och politiker kommer att förstå företagarnas villkor, samtidigt som företagarna får en bättre förståelse för att de beslut som fattas av kommunen, säger Håkan Boquist, ordförande i Företagarna Lerum.
  • -Lerum fick en fin placering i tillväxtmätningen Årets Företagarkommun 2015 och det är helt rätt att spinna vidare på det resultatet. Från Företagarnas sida ser vi, som följt processen med SamSPELET i hela Sverige, att detta är ett effektivt sätt att påverka företagsklimatet, säger Lotta Rolandson, kommunikatör på Företagarna Västra Götaland.

Mer information om SamSPELET hittar du här

Datum och tid: 20 oktober kl 08.30-13.00
Plats:
Comwell Aspenäs, Lerum

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Qvist Ek, näringsliv- och turismansvarig, Lerum kommun, tel: 0302-52 15 58

Håkan Boquist, ordförande i Företagarna Lerum, tel: 0708-19 94 26