Vårgårda har störst tillväxt i Sjuhärad - Färgelanda bäst i väst i Årets Företagarkommun 2014

Det är i Vårgårda som företagen går bäst i Sjuhärad. Det visar Företagarnas och UCs färska tillväxtmätning Årets Företagarkommun. Kommunen hamnar på plats fem i Västra Götaland och på plats 49 i riket. Färgelanda har störst tillväxt i Västra Götaland (plats tre i riket).
– Undersökningen visar att även på en liten ort kan företagen visa upp en otrolig utvecklingsmöjlighet, säger Maria Derner, regionchef för
Företagarna Västra Götaland.

Årets Företagarkommun visar var i Sverige företagandet har utvecklats mest under det senaste året.     Fokus i olika rankingar av kommuners näringsliv är ofta vad politiken åstadkommer för företagen. Vi vänder på resonemanget och försöker istället belysa vad företagen åstadkommer för kommunen och dess invånare i form av tillväxt, säger Maria Derner.

Sammantaget hamnar Västra Götaland på plats sex av rikets 21 län, en tillbakagång från
föregående års placering (femte plats). 2013 erbjöd liksom 2012 ingen vidare fart i den svenska ekonomin. Kreditvärdigheten har dock fortsatt att förbättras, trots den svagare konjunkturen.
I Sjuhärad

Öckerö bäst i mätningen Uthållig tillväxtranking

För femte året i rad hamnar Öckerö i topp i Västra Götaland i den ranking som mäter uthållig tillväxt (plats fyra i riket).
Det är en sak för företagen att lyfta sin kommun genom höga tillväxttal under ett givet år. Det är något helt annat att göra det år efter år, säger Maria Derner.

Tomas Petersson driver företaget Öckerö Marinmotor AB. Han förklarar Öckerös uthålliga framgång:
Vi verkar på en liten ort, där man som företagare inte är anonym. Vi träffar våra kunder dagligen i olika sammanhang och måste vara trovärdiga i det vi gör. Därför måste vi hålla en hög nivå på företagandet och på det vi levererar. Det präglar nog hela företagandet på ön, avslutar Tomas Petersson.

För mer information, kontakta:

Maria Derner, regionchef Företagarna Västra Götaland
telefon: 070-775 84 60

Roland Sigbladh Marknadschef UC
telefon: 073-914 84 60

Bifogat finns rapporten Årets Företagarkommun 2014 och ÅFK uthållig tillväxtranking 2014.

Årets Företagarkommun är ett gemensamt projekt mellan Företagarna och UC. Syftet är att uppmärksamma de kommuner där företagandet utvecklats bäst under det gångna året och Årets Företagarkommun bygger på sex variabler. Fyra av dessa är relaterade till företagens omsättning och resultat. De övriga två avser antalet aktiebolag och deras kreditvärdighet. Årstillväxten av dessa variabler rankas därefter från högst till lägst. Dessa rankingpoäng summeras sedan i ett ovägt index. Ju lägre sammanlagda poäng desto högre placering får kommunen. Variablerna hämtas från företagens bokslut. 2013 års bokslut har jämförts med boksluten från 2012.