Folkbildningens insatser har nått många asylsökande

Närmare 80 000 personer deltog i folkbildningens verksamhet med asylsökande under 2016. Det innebär att cirka 55 procent av målgruppen tog del av insatsen, enligt en ny rapport som Folkbildningsrådet har lämnat till regeringen.

De senaste åren har Sverige tagit emot ett stort antal asylsökande. Många myndigheter har involverats och det civila samhället har mobiliserat till stöd och hjälp. Folkbildningens verksamhet med asylsökande ökade under 2016 och folkhögskolor och studieförbund bedrev verksamhet i 271 av landets 290 kommuner.

Genom ett särskilt statsbidrag till folkbildningsinsatser för asylsökande har folkhögskolor och studieförbund kunnat erbjuda en meningsfull verksamhet. Folkbildningen har underlättat vägen in i det svenska arbets- och samhällslivet för dem som beviljas uppehållstillstånd.

- Språket är en viktig förutsättning för lyckad integration och folkbildningen har spelat en viktig roll i språkintroduktion för asylsökande och nyanlända, säger Maria Graner generalsekreterare på Folkbildningsrådet.

Enligt rapporten Folkbildning med asylsökande 2016 säger deltagarna att det har varit viktigt för dem att delta. De har fått nya kunskaper och verksamheten har motverkat den ohälsa som en lång väntan på asylbesked kan innebära.

Rapporten visar dessutom att folkbildningen bidrar till att ge asylsökande kvinnor goda förutsättningar för en fortsatt etablering. Utrikes födda kvinnors ställning på den svenska arbetsmarknaden är svag. Det är därför viktigt att många kvinnor har nåtts av folkbildningens insatser för asylsökande

Läs mer på Folkbildningsrådets webbplats: www.folkbildningsradet.se

• Vuxenutbildning

• folkbildning
  • folkbildningsrådet

Folkbildningsrådet är en ideell förening med myndighetsuppdrag från regering och riksdag.Folkbildningsrådet fördelar statsbidrag till studieförbund och folkhögskolor samt följer upp och utvärderar folkbildningens verksamhet.

Rebecka Svensén

Presskontakt Kommunikationschef +46 (0)70 588 61 99