Folkhem bygger Sveriges högsta hus helt i trä

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2012 09:14 CET

Stockholmsområdets första höghus i trä sedan 1800-talet påbörjas av byggmästarföretaget Folkhem i Sundbyberg. De massiva trästommarna i furu levereras direkt från Norrland och den första ytterväggen monteras på tisdag den 27/11.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson inviger tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg Jonas Nygren, arkitekt Gert Wingårdh och Folkhems grundare Sven-Harry Karlsson.

Det här är Folkhems första höghus helt i trä men de planerar redan för fler. Förslag finns framtaget för ett åttavåningshus i trä bland annat på Södermalm.

Folkhem har bestämt sig för att bara bygga hus i trä. –Om vi brukar våra skogar på ett förståndigt sätt så är det en oändlig naturresurs. Samtidigt som skogen avverkas planteras det nya träd för kommande generationer. Det ger en bra känsla i magen för oss som jobbar på Folkhem, säger Arne Olsson VD för Folkhem Produktion.

Husen som är ritade av Wingårdhs arkitekter, är i åtta våningar och får en vacker fasad av cederträ. De ligger i Sundbybergs strandpark precis vid vattnet i Bällstaviken. De första lägenheterna beräknas vara klara för inflyttning i maj 2013.

Arne Olsson, VD Folkhem

arne.olsson@folkhem.se

Sandra Frank, marknadschef Folkhem

sandra.frank@folkhem.se