Riksdagspartierna uppmanas verka för en snar folkomröstning om EU-medlemskapet

En nyligen presenterad mätning från SCB visar att stödet för Sveriges EU-medlemskap minskar samtidigt som motståndet ökar jämfört med samma period förra året. Det samma gäller anslutningen till Euro-valutan som Sverige förbundit sig till att införa genom ratificeringen av Maastrichtfördraget. Enligt en nyligen gjord opinionsundersökning är rekordhöga 68 % av Sveriges befolkning emot en anslutning. Organisationen folkomrosta2021.se har därför uppmanat samtliga riksdagspartier att verka för en snar folkomröstning om EU-medlemskapet.

Allt flera svenskar ser fler nackdelar än fördelar med vårt EU-medlemskap. Detta accentuerades härom veckan, då EU begärde att Sverige, i tillägg till en ökande EU-budget, skall stå för ytterligare 120-150 miljarder kr i ett stimulanspaket för att lindra effekten av Corona pandemin inom EU. Något som till stora delar avses delas ut som bidrag till företagare i framför allt Medelhavsländerna och Östeuropa med syftet att rädda deras krisande ekonomier och i slutänden Euro-valutan. Ett valutasamarbete som vi sedan tidigare valt att stå utanför. Sveriges bidragsåtagande representerar en hissnande summa som våra barn och barnbarn nu kommer att vara tvungna att betala under de närmaste årtiondena.

- Den svenska opinionen för EU-medlemskapet står nu inför en omsvängning. Det borde således ligga i politikernas eget intresse att få verifierat vilket mandat de har från svenska folket. Alternativet är att de kommer att få stå till svars för detta inför de kommande generationer som kommer att få betala för kalaset, säger Ulf Ström, ordförande i folkomrosta2021.se..

Ett argument för Sveriges bidrag har varit att vi har en välskött ekonomi, något som åstadkommits till priset av återhållsamhet, en välfärd inklusive äldrevård som nu håller på att kollapsa liksom ett av Europas högsta skattetryck och hög pensionsålder*. Vi är också ett av de hårdast drabbade* länderna av Corona-pandemin. Att EU i det läget begär att vi svenskar skall garantera lån på och sedan skänka bort 100-talet miljarder kr till företagare i andra delar av Europa är magstarkt. Det är lika uppseendeväckande som att våra politiker inte vågade använda Sveriges rätt till veto i frågan. Inte minst när vi ser att vår egen äldrevård havererat, rappningen faller från väggarna i våra skolor, tusentals svenska företag dukar under och hundratusentals svenskar riskerar att bli arbetslösa.

Sveriges mervärde av medlemskapet är diskutabelt. En ofta använd siffra är 300 miljarder kr/år. Siffran baseras på ett genomsnitt av antaganden från 3 olika källor*, samtliga initierade av EU själva. Andra menar att vårt medlemskap är en förlustaffär. Sanningen är att ingen vet och att de siffror som presenteras baseras på olika antaganden som tar utgångspunkt i avsändarens egen agenda. En sak kan i alla fall konstateras - Sveriges export till EU är procentuellt sett lägre* idag än året innan EU-inträdet 1995.

- Med ett utträde får vi en möjlighet att stärka vår egen välfärd, behålla de tillgångar vi behöver för att stötta vår egen industri och närproducerade livsmedel, ta vårt ansvar för klimatet liksom frigöra oss från den dokumenterade och omfattande korruptionen* inom EU, fortsätter Ulf Ström.

För ytterligare information, kontakta:

Ulf Ström, ordförande, folkomrosta2021.se

Epost: info@folkomrosta2021.se