100 intraorala skannrar på Folktandvården Stockholm

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2018 09:38 CEST

Intraoral skanner öppnar nya möjligheter för en snabb, smidig och bekväm tandvård för våra kunder, säger Sandra Hagenborg, tandläkare på Folktandvården Stockholm

Folktandvården Stockholm inför intraoral skanning på bred front. Den digitala tekniken som ersätter konventionella avtryck är snabb, exakt och smidig för både kunder och medarbetare. Därför satsar Folktandvården stort inom området och har nyligen tecknat avtal om 100 intraorala skannrar.

Som ett led i Folktandvården Stockholms arbete mot digitala och hållbara metoder och arbetssätt har en upphandling av intraoral skanning nyligen genomförts. Upphandlingen vanns av Unident med skannern Trios från 3shape och det treåriga avtalet omfattar 100 intraorala skannrar.

Tekniken kommer att introduceras brett på Folktandvårdens över 80 kliniker i länet. De finns just nu fem intraorala skanners i verksamheten och ytterligare tio planeras ut i drift efter sommaren. Målet är att samtliga kliniker ska ha en intraoral skanner inom de närmaste åren.

Nya möjligheter med digital teknik

Intraoral skanning öppnar nya möjligheter till en effektivare och bekvämare tandvård. I dag används konventionella avtryck med en mjuk avtrycksmassa som får stelna i patientens mun. Från avtrycket framställs sedan en gipsmodell som skickas till ett tandtekniskt laboratorium där en tandtekniker bygger upp exempelvis en krona, en bro eller en bettskena. Även tandställningar utformas med avtryck som grund. Skanningen ersätter det konventionella avtrycket och ger en digital 3D-bild av bettet direkt på datorskärmen.

Snabbt, exakt och smidigt

– Det går snabbare, blir mer exakt och framför allt är det en fråga om komfort för kunden. Det tar tid för avtrycksmassan att stelna och många upplever obehag i samband med att massan stelnar, framförallt kan man få kväljningskänslor. Det obehaget kommer våra kunder att slippa med skanningen, förklarar Sandra Hagenborg, tandläkare och ansvarig för införandet av intraoral skanning på Folktandvården.

Den nya digitala tekniken för även med sig att våra kunder tillsammans med tandläkaren lätt kommer att kunna se hur resultatet kommer att bli. Tekniken ger också möjligheter att välja färg, form och position på tänderna på ett helt nytt sätt jämfört med konventionella metoder.

Minskad klimatpåverkan

Dessutom innebär skanningen en minskad klimatpåverkan. I dag transporteras våra avgjutningar till de tandtekniska laboratorierna med bil, med intraoral skanning kan de istället skickas som en digital 3D-fil via datorn.

– Det innebär att våra transporter minskar rejält och det är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv, poängterar Sandra Hagenborg.

Folktandvården Stockholms län AB är ett landstingsägt bolag och omsätter drygt 1,7 miljarder kronor per år. Våra cirka 2 000 medarbetare behandlar varje år över 500 000 kunder och tar emot 1,4 miljoner besök. Vi behandlar omkring 80 procent av alla barn i länet och över var tredje vuxen.