Dubbel scenkonstupplevelse när dansare från Regionteater Väst undersöker småkrypens värld tillsammans med Bohuslän Big Band

Har du stött på en Stelbopfoting nån gång? Vilka odds har Trombonstekeln mot alla de där små ...? Är det någon som sover och drömmer inuti puppan? Ben kan vara armar och tvärt om. Ögon finns det många av och mellankroppen kan vara rörlig eller stel. Ett tjockt skal kan täcka en hel rygg, sköra vingar kan ge hjälp till att flyga eller hoppa, mångfalden är oändlig. Genom att utforska krypens anatomi kommer rörelsen, vad är vad?

Ett blåsbusigt 14-mannaband tillsammans med sex ”insektsfulla” dansare!

Dans och musikföreställningen Kryp är ett unikt samarbete mellan Regionteater Väst Dans och Bohuslän Big Band som på påsklovet gästspelar på Folkteatern. Ett blåsbusigt 14-mannaband tillsammans med sex ”insektsfulla” dansare blir till 20 kryp! Samtida dans och härliga jazztoner förenas i samma rum där dansarna följer musiken och tvärtom. Insekternas värld och vår egen tolkas via rörelsen och musiken. Kropp och toner tänjs ut och vänds in och ut, inget är gulligt. Rå, tuff fysik alterneras med finstämda partier, allt som oftast med glimten i ögat.

Koreograf är Camilla Ekelöf, tillika konstnärlig ledare på Regionteater Väst Dans:

- Jag och dansarna har inspirerats av boken Kryp, med foto av John Hallmén och text av Lars-Åke Janzon. Vi vill att publiken ska bli underhållen av en dubbel scenkonstupplevelse i form av livedans och livemusik - som interagerar med varandra. Det är en väldigt fysisk föreställning där dansarna rör sig över scenen lika mycket som instrumenten låter! Ni kommer att träffa en snabblöparspindel, en blomfluga, en pärlgräsfjäril, en stekelfluga, rovfluga, en klothoppstjärt och en röd tallstekel.

Rummet som scenograf Tomas Sjöstedt tagit fram är mörkt som underjorden med inslag av natur; kostymen är inspirerad av insekters yttre skelett och dess sköldar, vingar och skal.

Kompositören Malin Hülphers musik har titlar som ”Hoppstjärt”, ”Trombonstekelns död” och ”Walking Bug”:

- Vad är den gemensamma nämnaren mellan en trombon och en stekel, en saxofon och en fjäril, en trumpet och en jordlöpare, en bas och en tordyvel, ett piano och en nyckelpiga, en marimba och en myrstack, ett trumset och en bärfis ...? Har du funderat över det någon gång? Det gjorde jag när jag skrev musiken till Kryp!

Kryp finns överallt men är ibland för små att se, inte denna gång - här tar de plats! I ett rum där de kan hänga dolda, krypa under jord eller vara ute på golvet i en medryckande improvisation, tillsammans med ett ackompanjerande kryp. Sex dansare och 14 musiker på scen, inget är gulligt - rå, tuff fysik alterneras med långa sträckta mjuka rörelser. Välkommen till insekternas underbara värld!

Ett gästspel från Regionteater Väst. Föreställningen är ett samarbete med Bohuslän Big Band och Vara Konserthus.

Koreograf Camilla Ekelöf
Musik Malin Hülphers
Scenografi/Kostym/Mask Tomas Sjöstedt
Ljusdesign Mauritz de Vries
Medverkande dansare: Michael Tang Pedersen, Helena Lundqvist, Jessica Andrenacci, Maria Ulriksson, Rasmus Skaremark-Solberg och Jonathan Sikell.
Musiker: Bohuslän Big Band (Saxofon & Träblås: Johan Borgström, Joakim Rolandson,Mikael Karlsson, Alberto Pinton. Trumpet: Lennart Grahn, Daniel Vessby/Janne Bjerger, Jan Eliasson. Trombon: Christer Olofsson, Paulina Moberg/RobertSvensson/Lisa Bodelius, Niclas Rydh. Rytm: Stefan Wingefors/piano, Yasuhito Mori/kontrabas, Göran Kroon/trummor, Anna Gustavsson/percussion.)

Gästspel 15-16 april 2014 på Röda Scenen, Folkteatern (kl 16 & kl 18)
Familjeföreställning från 9 år

”lyckades fånga den unga publikens intresse”, ”dansmässigt fantasieggande och humoristisk”  Borås Tidning

Presskontakt inför gästspelet på Folkteatern Göteborg:Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 031-60 75 61, 0735-24 97 20

Folkteatern i Göteborg vill visa den skarpaste och mest utmanande samhällskommenterande scenkonsten idag. Med ett brett och humoristiskt tilltal vill Folkteatern störa och sätta fokus på de mest angelägna frågorna, och tillsammans med publiken bidra till ett samhälle där alla är inkluderade. Det gäller även de allra yngsta och barnteater är en naturlig del av repertoaren. Folkteatern vill också vara en mötesplats där talanger kan växa, experimentera och testa gränser, och gör vid sidan av uppsättningarna på de två scenerna plats för ung scenkonst och amatörteater.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl och VD är Anna Rosengren.