​Folkteatern och Trollhättan Stad ingår långsiktigt samarbete

​Folkteatern och Trollhättan Stad ingår långsiktigt samarbete

Folkteatern i Göteborg och Trollhättan Stad har ingått ett långsiktigt samarbete, till att börja med under treårsperioden 2016-2018. Fokus under samarbetet kommer delvis ligga på arbete med teaterkonst för barn och unga samt frågor om publikutveckling och begreppet vidgat deltagande. En av Folkteaterns ordinarie produktioner kommer årligen dessutom att gästa N3, den stora mötesplatsen för ung kultur i Trollhättan.

- Folkteatern är en resurs för teaterkonsten i Trollhättans Stad, verksamheten N3 och dess strävan att tillvarata befolkningens teaterintresse. Vi ser flera möjligheter med samarbetet, inte minst inom gruppen barn och unga, säger Tommy Svensson, förvaltningschef Kultur-och Fritid i Trollhättan.

Samarbetet inleds med att ta fram en modell kring arbete med vidgat deltagande inom sina respektive verksamheter. Som inspiration och kunskapskälla påbörjas samtal med Trollhättans amerikanska vänort Tempe och organisationen Childsplay där. Detta samtal utmynnar i en konferens i Trollhättan schemalagd hösten 2016, där även Folkteatern medverkar. Dessutom planeras fördjupade utbildningsinsatser och utbyten inom scenkonstområdet, exempelvis bestående av att olika yrkeskompetenser inom Folkteatern möter unga människor i Trollhättan, läser texter, diskuterar scenkonst och utbyter erfarenheter. Studiecirklar och workshop-tillfällen, studiebesök och olika typer av seminarier är fler exempel på tänkbara insatser som kan utveckla och fördjupa relationerna.

- Det är ett viktigt samarbete vi nu har påbörjat. För Folkteatern innebär det möjligheter att tillsammans med bland annat N3 fördjupa kunskap om publikutveckling, tillsammans undersöka teaterkonstens möjligheter och inte minst arbeta i den regionala kontexten, säger Lotta Lekvall, VD för Folkteatern.

Samråd och återkommande möten mellan Folkteatern i Göteborg och Trollhättan Stads kultur- och fritidsförvaltning kommer att ske fyra gånger per år.

För frågor och mer information, vänligen kontakta vikarierande pressansvarig på Folkteatern, Linda Isaksson per telefon 031-60 75 61 och 0735-24 97 20 eller via e- post: linda.isaksson@folkteatern.se eller marknadschef Ulf Berglund per telefon 031- 60 75 63 eller e-post:  ulf.berglund@folkteatern.se

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.