Folkteaterns VD blir ny kulturchef i Göteborg

Folkteaterns VD blir ny kulturchef i Göteborg

Folkteaterns VD Anna Rosengren har utsetts till ny direktör för Göteborgs Stads kulturförvaltning. Hon tillträdde som VD för Folkteatern för ett drygt år sedan och har tidigare arbetat som chef för Sjöfartsmuseet Akvariet.

Då Anna Rosengren tillträdde som VD i november 2013 var uppdraget från styrelsen att skapa en ekonomi i balans samt att genomföra förändringar i organisationen för att säkerställa en stabilitet för verksamheten på lång sikt. Ett uppdrag som hon har utfört med mycket gott resultat. Ekonomin är nu stabiliserad och de prognoser som gjorts för de kommande åren visar på en stadig tillväxt av det egna kapitalet, vilket innebär möjligheter att sätta upp fler egna teaterproduktioner.

Anna Rosengren har sedan hon tillträdde rekryterat Frida Röhl som konstnärlig ledare för Folkteatern. Tillsammans har de arbetat fram en programförklaring som anger inriktningen för den kommande uppdragsperioden. Därtill har hon genomfört en omorganisering som säkrar Folkteaterns framtida verksamhet som egenproducerande teaterscen.

− Anna Rosengren har gjort en beundransvärd insats på Folkteatern genom de åtgärder som varit nödvändiga för att anpassa volym och verksamhet efter de nuvarande anslagen, säger Linda Nygren, ordförande i styrelsen för Folkteatern. Vi har nu tid på oss att rekrytera en ny VD som tillsammans med Frida kommer att förverkliga den nya programförklaring som gör Folkteatern till den angelägna och samhällskommenterande scen som behövs så väl idag. Jag är tacksam för Annas insatser och lyckönskar såväl henne som Göteborgs kulturförvaltning! De har gjort ett bra val!

− Det har varit ett tufft förändringsarbete, men när jag nu går vidare är Folkteatern en verksamhet med stabil ekonomi och en tydlig strategi för framtiden, säger Anna Rosengren. Det finns dessutom en stark vilja att föra teatern framåt inom personalgruppen. Detta tillsammans med Frida Röhls konstnärliga vision kommer att stärka Folkteatern som en spännande och levande mötesplats på Järntorget.

Under våren upphandlades även en ny restauratör till verksamheten; den vegetariska restaurangen FOLK, som öppnade i mitten av oktober, och som snabbt blivit ett av Göteborgs mest populära ställen.

­Anna Rosengren tillträder som direktör för Göteborgs Stads kulturförvaltning i mars 2015.

För information och intervjuer kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, 031- 60 75 61, 0735-24 97 20, karolina.lindblad@folkteatern.se

Anna Rosengren är anträffbar efter kl 18.00 på tel 0706-67 00 92.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal och föreläsningar. Här erbjuder vi också teatersport, stand up och konserter. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl och VD är Anna Rosengren.