I Breathe, ett digitalt verk av Cha Blasco

I Breathe av Cha Blasco nytt verk på Folkteaterns digitala scen

I Breathe är ett nytt digitalt konstverk av konstnären Cha Blasco vilket utforskar luftkvalitet och föroreningsindex i realtid. Genom att använda datasonification, en process där datainformation omvandlas till ljud och musik, får publiken en interaktiv och känslomässig upplevelse av den luft vi andas. Cha Blasco har ett stort engagemang i klimatfrågor och vill inspirera till kritisk självreflexivitet genom att ge en större förståelse för de hälsorisker vi står framför. I Breathe presenteras som en webbplatsbaserad audiovisuell installation där användaren individuellt kan uppleva en världsomspännande kartografisk resa som alltid följer luftkvalitet och föroreningsindex i realtid.

- Det som inte syns finns inte... eller? Om du kunde se luftföroreningarna hade du då blivit mer benägen att agera? Nu finns den möjligheten. Välkomna att uppleva en visualisering av luftkvalitet och föroreningsindex i realtid, säger Cha Blasco.

Det digitala verket är ett beställningsverk från Fjärde Scenen curerat av Joachim Nordwall och kommer att visas via denna scen under ett år. Fjärde Scenen är Folkteaterns digitala scen som experimenterar med konstfilm, scenkonst, teater, ljudkonst och performance.

- Cha Blascos verk arbetar med den oro vi alla känner för klimatkrisen och dess orsaker. Jag tycker att det är viktigt, vackert och intressant på flera olika nivåer, säger Joachim Nordvall, curator.

I Breathe föddes ur scenkonstverket Jag Vill Se Stjärnorna av Teater Eksem (premiär 2018), där fyra aktörer, i ett dokumentärt tilltal utforskar klimatkris och föräldraskap.

Den 7 februari har I Breathe premiär på Lilla Scenen och då kommer även utdrag från föreställningen Jag Vill Se Stjärnorna att visas.

Cha Blasco (f. 1981 i Spanien) är konstnär, dj, producent, ljuddesigner och improvisatör. Han strävar efter att bryta ner gränserna mellan olika musik- och konstgenrer med sina kreativa interdisciplinära projekt. Blasco har ett starkt intresse av programmering, att komponera algoritmer och decentralisera system. Han har samarbetat med folk från band som King Crimson och driver en studiegrupp som heter Kreativ Data, kopplat till performanceplattformen Skogen i Göteborg. Cha Blasco är utbildad i Los Angeles och på Stanford University, bland annat.

För mer information och för intervjuer, vänligen kontakta pressansvarige Karolina Lindblad: karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.