Ove Haugen gästspelar åter på Folkteatern Göteborg 20 och 27 mars med den existentiella stand up-showen Att lämna över sig i någons famn

Föreställningen som spelades på Folkteatern hösten 2011 under tre fullsatta kvällar är nu tillbaka på Vita Scenen den 20 och 27 mars.

– Att lämna över sig i någons famn kan bäst beskrivas som en blandform mellan stand up, monolog och konsert, berättar Ove Haugen. Han fortsätter:

­- De olika inslagen fogas ihop till en berättelse om en person som växer upp med en stark barnatro, för att sedan lämna religionen i samband med tonårens oppositionslusta och sexuella uppvaknande. Han lyckas dock inte väja för de existentiella frågorna, och det hela mynnar ut i en ny öppenhet, där alla bitar i livet får plats. Jag vill att publiken ska kastas mellan humor och djupaste allvar.

Ove Haugen är norrmannen som sedan tjugo år har drivit svenskt växelbruk som komiker, krönikör, poet och radioröst. Vid sin sida på scen har han Anci Hjulström sångerska, musiker, skådespelerska och regissör av en mängd gränsöverskridande möten mellan musik och teater. Hon är också medlem och medskapare av kören Amanda. Vid pianot finns Karin Johansson, improvisationsmusiker och låtskrivare som också gör musik för dans- och teaterscenen. Hon erhöll som kompositör tillsammans med textförfattare Ove Haugen 1:a pris Nya Göteborgsvisan 2005 med Möte på 3:ans hållplats.

Spelas Vita Scenen, Folkteatern: 20 och 27 mars kl 18.30.

Presskontakt: Ove Haugen, tel. 0708-57 65 30, mail: ove.haugen@comhem.se

Presskontakt Folkteatern: Tina Phipps, tel. 031-60 75 63, mail: tina.phipps@folkteatern.se

Regioner

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.