Pressträff urpremiär RÔVA - Revy över världens allmäntillstånd

Pressträff urpremiär RÔVA - Revy över världens allmäntillstånd

Elakt men varmhjärtat om oss och vår tid när Folkteatern bjuder in till lunchrevy: Urpremiär för RÔVA – Revy över världens allmäntillstånd. Revyn inleder vår satsning på lunchteater. Välkommen på pressträff!

När: Måndagen den 25 febuari kl 14.30
Var: Folkteatern Göteborg
Hur: Vi spelar upp några av revyns sketcher (med möjlighet till bild- och ljudupptagning), regissören Erik Ståhlberg presenterar revyn, sedan finns det tid för enskilda intervjuer med regissör och skådespelare. Vi bjuder på kaffe.

OBS Anmälan senast måndag 25 februari kl 10.00 till Karolina Lindblad, 031-60 75 61, karolina.lindblad@folkteatern.se

RÔVA – Revy över världens allmäntillstånd

Nu öppnar Folkteatern upp ännu en scen och bjuder in till uppdaterad politisk lunchteater. Fem föreställningar byts av under februari och mars i teaterns foajé. Först ut på premiären den 26 februari är RÔVA, en elak men varmhjärtad Revy över världens allmäntillstånd där anrika Pustervikskällaren återuppstår. För regin står Folkteaterns Erik Ståhlberg och för manus och musik Håkan Johnsson, som under många år levererat texter till bland annat revyer.

I rollerna och bakom pianot syns Folkteaterns skådespelare, bland andra Jonas Sjöqvist som spelar Rövas kypare och som också dyker upp som sin egen rollkaraktär i Lars Noréns Fragmente.

Fakta RÔVA

Idén till revyn kommer från en historia Erik Ståhlbergs morfar brukade berätta om en kypare på den anrika Pustervikskällaren, ett stenkast från Järntorget och Folkteaterns lokaler. Restaurangen, i folkmun kallad Röva, återuppstår här och blir spelplats för revyns nummer som utspelar sig under en lunch. Det är elakt och ingen går säker, men det är också självironiskt och Folkteatern ger sig själva en släng av sleven när gänget tittar inåt. För hur kul är revy? Kan man skämta ihjäl livet? Och hur kul är egentligen politiskt teater, och Norén? Under en knapp timme tar lunchgänget med publiken på en burlesk men kärleksfull resa genom vårt land idag, för att avsluta där de började. Inget har förändrats. Ingen kommer därifrån.

Några av sketcherna:
Fattiga stackare får coaching i personligt varumärkestänk
Datakille ger kurs i bästa sätten att kränka och starta drev på nätet
Dödsbud i familj tas emot med maximal produktplacering
Fadern i Noréns Fragmente kan inte sluta ordvitsa på sin dödsbädd

Det blir också sång och musik, bland annat i ”Göteborgs hamn”, fritt efter Jaques Brèl. ”Vi har bytt fartygen mot hällar av glas”.

I rollerna: Jonas Sjöqvist, Elisabeth Göransson, Lars Magnus Larsson, Niklas Román, Kim Lantz och Sara Wikström. Regi: Erik Ståhlberg. Text och musik: Håkan Johnsson. Idé: Erik Ståhlberg och Håkan Johnsson.

Fakta Folkteaterns lunchteater ”Scenlunch”:

Röva spelas 26, 27, 28 februari och 1 mars.

Därefter spelas fyra gästspel på lunchteatern:
Kroppen vi bor i och andra planeter med Verklighetens salonger 6, 7 och 8 mars.
Monologen Skapelseberättelsen av CO Evers med Ola Hedén i regi av Göran Ragnerstam 9, 11 och 16 mars.
Stand up-akten Jorden gick under – vi är kvar 14 och 15 mars.
Marknadsafton i regi av Björn Melander 18 och 19 mars.

Lunch serveras från kl 12.30 och förbokas senast dagen innan. Föreställningarna startar kl 13.00.

Folkteatern Göteborg är en länsteater med placering i Göteborg, vilket betyder att teatern får anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen som är teaterns ekonomiska huvudman. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har teatern ett brett kontaktnät och våra medlemsorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland. Teatern har även enskilda medlemmar.
Folkteaterns vision är att vara lättillgänglig och skapa oumbärlig teater med stark konstnärlig profil i ständig dialog med publiken och genom att tillvarata och utveckla varje medarbetares kompetens, delaktighet och engagemang.