Taha - av och med Amer Hlehel. Sverigepremiär på Folkteatern Göteborg 7 september.

Taha - hyllat palestinskt gästspel till Folkteatern

Den internationellt prisbelönta föreställningen Taha får Sverigepremiär när den gästar Folkteatern som en del av sin världsturné. Den palestinske dramatikern, regissören och skådespelaren Amer Hlehel har skrivit ett flertal rosade pjäser. Taha är baserad på historien om den hyllade palestinske poeten Taha Muhammad Ali.

Taha

“With this small pencil
I will draw the word
I will write the world.”

7-8 september på Folkteatern, Lilla Scenen. Sverigepremiär.

Av: Amer Hlehel
Översättning och regi: Amir Nizar Zuabi
Design: Ashraf Hanna
Musik: Habib Shehadeh Hanna
Ljus: Muaz Jubeh
Medverkande: Amer Hlehel

Föreställningen framförs på engelska.

I samarbete med Kulturhuset Stadsteatern Stockholm (spelas där 11-14 september).

Pressklipp:
“Rich, vivid… acutely moving. Simply beautiful.” The Times
“Pure poetry blossoms in deceptively simple show” The Evening Standard
“An inspiring piece, delicate, deeply affecting. Warmly recommended” The Independent

Utmärkelser:
“Best Production Award” Asian Arts Award. Edinburgh Fringe Festival 2017.

Taha Muhammad Ali is the beautiful optimistic picture of the Palestinian people – of all of us. In his beloved verses, Taha documents hopeful survival after 50 years of loss – loss of his home, his lover, his friends and his shop in Saffuriyeh in Galilee. Based on Adina Hoffman's book My Happiness Bears No Relation to Happiness and based on the poet’s works, writer-performer Amer Hlehel has created a tour de force solo performance interweaving Taha’s singular and exquisite poetry with his compelling life journey.

Palestinian poet Taha Muhammad Ali born in 1931 and grew up in Saffuriya, Galilee, Palestine. During the Arab-Israeli war in 1948 (the Nakba- the Palestinian Catastrophe), he was forced to flee with his family to Lebanon for a year; then snuck back, since then he has lived in Nazareth, where he owns a souvenir shop. In the 1950s and 1960s, he sold souvenirs during the day to Christian pilgrims and studied poetry at night. His formal education ended after fourth grade. Self-taught through his readings of classical Arabic literature, American fiction, and English poetry, Ali started writing poems in the 1970s. His collections in English include Never Mind: Twenty Poems and a Story (2000) and So What: New and Selected Poems, 1971–2005 (2006).

In a direct, sometimes humorous, and often devastating style, Ali combines the personal and political as he details both village life and the upheaval of conflict. He died in 2011 in Nazareth.

Actor, director and playwright Amer Hlehel is based in Haifa. He has written several plays, including “Taha” (Best Production- Asian arts aword- Edinburgh 2017), “Lanterns of The King of Galilee” (An adaptation from a novel written by Ibrahim Nasrallah), “What the Story is All About”, and “Almushakhesati – the Player” . He has appeared in numerous productions, including as Caliban in Shakespeare’s “The Tempest” in David Farr’s production at the Royal Shakespeare Company, Stratford-on-Avon and as Abu Altayib in “Goats” at The Royal Court Theatre, London. His work as a stage and film director includes “What the Story is All About”, “Breaking News”, “Finding the Dream”, “Thanks”, and most recently “Altagreeba”. Hlehel is the Director of the Arab Culture Association in Haifa and a Sundance Institute Theatre Program alumnus.

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.