​Urpremiär för feministiska helkvällskaoset Slå pattarna i taket

​Urpremiär för feministiska helkvällskaoset Slå pattarna i taket

Bered dig på allt! När systrarna Bianca och Tiffany Kronlöfs vassa tungor tar över Sveriges scener, kommer dina sinnen vridas ut och in. Uppbackade av geniala musiker, bjuder Tiffany och Bianca Kronlöf på ett färgsprakande helkvällskaos - där inget ämne går säkert. Urpremiär på Folkteatern i Göteborg 17 september! Produceras av Riksteatern i samarbete med Folkteatern.

Den efterlängtade, och på många håll (t ex här på Folkteatern) slutsålda, föreställningen Slå pattarna i taket är en cabaret fylld av dans, brandtal, musik och feministisk humor. Uppbackade av sång och musik bjuder Tiffany och Bianca Kronlöf tillsammans med musikern Thom Gisslén på en föreställning som systrarna Kronlöf själva beskriver som ”en riktigt giftig tårta med jättefin glasyr.” Systrarna Kronlöf har kallats feministiska förebilder, och den feministiska kampen finns hela tiden med i det de gör. Men också den som ännu inte är övertygad feminist kan få ut något av showen.

– Är du inte feminist, kom och kolla, sedan kan vi diskutera efteråt om du fortfarande inte är det. Är du feminist – ta med någon som inte är det. Efter föreställningen kommer ni att ha mycket prata om, säger systrarna Kronlöf.

Slå pattarna i taket sker i samarbete med Folkteatern i Göteborg. Urpremiär på Folkteatern i Göteborg 17 september.

Medverkande: Koncept/text/musik: Tiffany kronlöf, Bianca Kronlöf och Thom Gisslén. På scen: Tiffany och Bianca kronlöf. Bandet: Thom Gisslén, Jonas Pomo, Dijle Neva Yigitbas.

Presscitat:

”Systrarna Bianca och Tiffany Kronlöf har seglat upp som två av de största feministiska förebilderna vi har i det här landet.” Nöjesguiden

Presskontakt: Gilda Romero, PR-ansvarig Riksteatern, Tel: 073-764 43 83, gilda.romero@riksteatern.se eller Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, 0735-24 97 20, karolina.lindblad@folkteatern.se.

Turnéplan: 17-20, 22-24 september Folkteatern Göteborg, 26 september Växjö Teater, 27 september Stadsteatern Karlshamn, 29 september Kalmar Teater, 1 oktober Kulturhuset Hässleholm, 2-3 oktober Dunkers Kulturhus Helsingborg, 4 oktober Landskrona, 6 oktober Lunds Stadsteater, 8 oktober Uddevalla, 9 oktober Folkets Hus Trollhättan, 10 oktober Folkan Lidköping, 18 oktober Storsjöteatern Östersund, 19 oktober Sundsvall, 21-22 oktober Umeå, 23 oktober Nordanåteatern Skellefteå, 25 Piteå, 26 oktober Älvsbyn, 27 oktober Sagateatern Boden, 29 oktober Kiruna, 1 november Norrbottensteatern Luleå, 5-8 november Södra Teatern Stockholm, 14 november Södertälje, 15 november Botkyrka, 16 november Mjölby Kulturscen, 17 november Sagateatern Linköping, 20 november Kungsbacka Teater, 21 november Kulturhuset Spira Jönköping, 22 november Stadsteatern Skövde, 24 november Medborgarhuset Säffle, 25 november Hammarteatern Hallstahammar, 26 november Folkets Hus Surahammar, 28 november Tierp, 29 november Folkets Hus Sandviken, 1 december Kulturhuset Hudiksvall, 2 dec Sollefteå, 6 december Reginateatern Uppsala

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.