Urpremiär på Skapelseberättelsen av CO Evers

Urpremiär på Skapelseberättelsen av CO Evers

Allt började med att Göran Ragnerstam ville regissera Ola Hedén i något. ”Välj en pjäs så kör vi!” sa han. Det blev den tragikomiska monologen Skapelseberättelsen av CO Evers. En fantasifull text där skådespelaren, rollen och jaget står i centrum.

I en teaterloge strax innan en föreställning uppstår förvirring hos skådespelaren: Finns jag? Vem är vem? Det är 40 minusgrader i såna där… vad heter det? Dalgångar. Om förvirringen beror på tvivel och oro över teatern, över födelsen, livet eller barnen - det vet man inte. Men det handlar i alla fall om att älska sin publik! Fast det handlar ju om så mycket annat också ...

Urpremiär 5 november på Folkteatern Göteborg, Vita Scenen. Gästspel.

”Tänk att jag, Ola Hedén, Källö-Knippla-född elektriker, som kom in på scenskolan och blev skådespelare, har fått denna unika chans att få jobba med Göran Ragnerstam. Göran är inte bara en ruskigt bra regissör och skådespelare, han är även en bra kompis och medmänniska. Vi utgår ifrån ett sökande, ett slags famlande med denna fantastiska text som CO Evers skrivit. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att få er i publiken att njuta i de 50 minuter som det varar. Jag lägger fram mitt hjärta framför er och bjuder upp till dans. För utan publik är jag helt värdelös - därför älskar jag er som kommer att sitta där i bänkraderna!”

Ola Hedén, oktober 2012

Nu bjuder Ola och Göran in pressen att komma och besöka en repetition, få se ett smakprov ur föreställningen och prata med dem om arbetet med en monolog och skådespelarens roll.

Kontakta Ola Hedén för att boka en tid för besök och intervju: 0707-43 81 22 eller olaheden@telia.com.

Ola Hedén är född och uppvuxen på Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård och utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg 2003 - 2006. Ola har spelat sommarteater på Gunnebo slott i Mölndal: Valère i Den girige i regi av Erik Ståhlberg, läkarsonen Thomas i Den inbillade sjuke i regi av Sven-Åke Gustavsson, greven av Albafiorita i Värdshusvärdinnan i regi av Peter Harryson, samt piccolon i Skaffa mig en tenor i regi av Anders Aldgård. Med Den girige, Den inbillade sjuke och Skaffa mig en tenor har det också blivit tre turnévändor med Riksteatern. Som praktikant från Teaterhögskolan spelade han bland annat Sigge Geting i Majgull Axelssons Aprilhäxan på Folkteatern. Våren 2011 såg vi Ola i Breaking the waves i Johanneskyrkan och under hösten medverkar han i inspelningen av radioteaterns julkalender. Ola har också spelat i Irene Huss- och Johan Falk-filmerna samt i Björn Runges Mun mot mun. I Skapelseberättelsen står han själv på scen.

Göran Ragnerstam är född och uppvuxen på söder i Stockholm. Efter tiden på scenskolan i Malmö kom han 1985 till Göteborgs Stadsteater, där han har gjort flera stora roller, bland annat i Richard III, Othello, West Side Story, Tartyffe, Greven av Monte Christo och Fången på fyren. Efter Jasenko Selimovics Romeo och Julia i Sarajevo flyttade Göran 1997 tillbaka till Stockholm. Där har han de senaste åren arbetat på Dramaten, Riksteatern och Stockholms Stadsteater, bland annat i Lars Noréns Skuggpojkarna, Krig och Personkrets 3:1. Göran har också gjort en mängd roller på TV och film. För sin roll i filmen Suxxess fick han en Guldbagge för bästa manliga biroll 2002. Våren 2011 spelade Göran den manlige huvudrollen Jan i Breaking the waves i Johanneskyrkan, ett samarbete mellan Folkteatern, Unga Folkteatern och Stadsmissionen.