Exklusivt släpp av mogen, vit Bourgogne från Nicolas Potel

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2016 14:49 CET

Fredagen den 19e februari släpper Fondberg 240 flaskor av Nicolas Potel Chassange Montrachet 2007 - en mogen vit Bourgogne som lyfts fram som en av pärlorna i februarilanseringen.

Nicolas Potel är beläget i Nuits-Saint-Georges i Bourgogne och grundades 1997. Produktionen sträcker sig över en mängd appellationer i Bourgogne.

Chassange Montrachet är den by som är belägen längst söderut i Côte de Beaune. Appellationen gränsar i söder till Santenay och i norr till Puligny Montrachet, som producerar både röda och vita viner. Vitvinsappellationen Chassange Montrachet delar Montrachet-appellationen med Puligny Montrachet.

Denna Chassange Montrachet från 2007 är jäst och lagrad på franska ekfat under 16 månader, varav 25% av faten var nya. Efter ytterligare års lagring på flaska har vinet mognat och bjuder på en fin, utvecklad, ursprungstypisk stil och väl inbäddad fatkaraktär med bibehållen skärpa.

4/5 poäng av Alf Tumble i Dagens Nyheter 13/2 2016
Bästa Köp! Allt om Vin 15/2 2016

Nicolas Potel Chassagne Montrachet 2007 lanseras den 19:e februari på Systembolagets exklusiva sortiment.

240 flaskor finns tillgängliga.

349 sek, # 91332, 12,5 % alc/vol, 75 cl

Fondberg & Co importerar, säljer och marknadsför alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Sedan 1975 har företaget som idag har 18 anställda varit en av de främsta aktörerna på marknaden, både vad det gäller försäljning till restauranger och på Systembolaget.

Fondberg & Co representerar stolt ett flertal vin och spritproducenter från hela världen där Champagne Taittinger, Villa Maria, Familia Zuccardi, Les Grand Chais de France, Ferngrove, Labouré-Roi, Jackson Family Estates, MGM Mondo del Vino, Azienda Vinicola Farina, Domaine Vacheron och Svensk Vodka märks.