Fondberg tar över den lovande Chilenska producenten Quintay.

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 17:03 CEST

Quintay är beläget i chilenska Casablanca och har under lång tid försett många av de främsta chilenska producenterna med druvor till viner I svalklimatsstil. Sedan knappt 10 år tillbaka har de dock alltmer fokuserat på att tillverka egna viner och det har de gjort framgångsrikt. Huvudsakligen rör det sig om Pinot Noir, Sauvignon Blanc, Chardonnay och Syrah men även en del Carmenere och Cabernet Sauvignon gömmer sig i vingårdarna. Totalt sett rör det sig om ungefär 700 hektar vinmarker och nästan 20% av Casablancas vingårdsareal.Den grupp av Chilenska affärsmän som investerat i vingårdarna brukar ofta kallas för The Casablanca Boys och delar allesammans passionen för dalen de verkar i och de chilenska svalklimatsvinerna. For oss på Fondberg känns svalklimat rätt i tiden och med ägare som brinner så mycket för vingårdarna och druvmaterialet känns det fantastiskt roligt att få inleda partnerskap med en sådan producent, säger Lucas Spinnars produktchef på Fondberg. Det är inte alla som är medvetna om vilken fantastisk kvalitet som produceras i chile, om man ser bortom mycket av de relativt enkla instegsviner som Chile huvudsakligen blivit kända för, fortsätter han.

Fondberg har redan tagit startat upp en ny restaurangportfölj och kommer inom några veckor även att ta över systembolagsdistributionen med den nya listningen Quintay Q Syrah, 109 kronor.i

I oktober lanserades Quintay Q Syrah 2011 i systembolagets fasta sortiment. Finns  i alla butiker.

Artikelnummer 6241-01 och priset är 109 kronor.

Beskrivning: Stor ung fruktig och kryddig doft med inslag av nymalen svartpepparoch mörka bär med fin komplexitet. Smakrikt vin med bra balans, hög fin fruktsyra och fin tanninstruktur. Komplext elegant vin med inslag av ek och lång god eftersmak.