Fondly utser bästa Sverigefond 2020!

PriorNilsson och Spiltan i ratingtoppen men Handelsbanken vinnare 2020!

Fondly utvidgar sitt ratingsystem till att nu även täcka alla Sverigefonder. Sedan tidigare har Fondly betygsatt Hedgefonder och Svenska Småbolagsfonder.

I den senaste ratinglistan får fem fonder maximala AAA i betyg. I topp hamnar PriorNilsson Realinvest följt av Spiltan Investmentbolagsfond och Spiltan Aktiefond Stabil. Denna lista exkluderar alltså småbolagsfonder som sedan tidigare har en egen ratinglista.

Precis som för Svenska Hedgefonder och Svenska Småbolagsfonder utser Fondly Bästa Sverigefond 2020.

Och vinnaren är... Handelsbanken Sverige Tema!

Motivering:
"Med en riskjusterad avkastning som tydligt överträffade övriga Sverigefonder 2020 placerar sig Handelsbanken Sverige Tema som den allra främsta under året. Fonden har lyckats kontrollera portföljrisken och samtidigt levererat en hög och stabil avkastning. Detta i kombination med ett tiotal ekonometriska riskberäkningar styrker Handelsbanken Sverige Tema som en fond med högsta betyget AAA och ger den utmärkelsen 2020 års bästa Sverigefond."

Resultat:
1. Handelsbanken Sverige Tema
2. Kvartil Investmentbolag+ calcus
3. Spiltan Aktiefond Investmentbolag

En intressant iaktagelse i nya ratinglistan är att bästa Svenska indexfond hamnar först på 14:e plats och det är SEB Hållbar Sverige Indexnära. En av de kanske allra populäraste Svenska indexfonderna Länsförsäkringar Sverige Indexnära hittar vi först på 28:e plats.

Vad kan man dra för slutsats av detta? - Kanske lite kort mätperiod men tendensen är solklar, indexfonder har svårt att mäta sig mot de bästa aktivt förvaltade fonderna.

Grattis Handelsbanken!

På FondlyNews hittar ni hela listan samt den senaste rankingen av Svenska Aktiefonder!