Ett grekiskt julbord - ny receptbroschyr från Fontana

Några gånger per år äter vi svenskar mat som riktiga greker. Julen är en sådan dag. Då ställer vi fram mängder med smårätter och njuter av både den goda maten och det goda sällskapet.

Tillsammans med matbloggerskan Jennie ”Kalasgott” Benjaminsson har Fontana gjort sambandet ännu tydligare. I en ny receptbroschyr som nu distribueras ut till livsmedelsbutiker över hela Sverige har det traditionella julbordet fått sällskap av klassiska grekiska smaker. Julköttbullar med fetaost, krämig sill med soltorkade tomater och vörtbröd med saganaki är bara några av de spännande crossover-recept som Jennie gjort till broschyren.

Medelhavsländernas tradition att äta smårätter (grekisk mezé, italiensk antipasti och spanska tapas till exempel) passar perfekt med svenska högtider. Julafton, nyårsafton, påsk och midsommar är dagar då även svenskarna älskar att njuta av fyllda bord med många smaker.

Broschyren ”Ett grekisk julbord med Jennie Benjaminsson” finns att hämta gratis i livsmedelsbutiker över hela Sverige. Den går även att läsa online på Fontanas hemsida, eller att ladda ned som PDF.

Fyra av recepten från broschyren har dessutom filmats och kommer publiceras på Fontanas Facebook-sida varje söndag fram till jul.