Fontana lanserar nya smakrika ostar från Lesvos

Smakresan fortsätter och nu sjösätter Fontana Food sin största satsning någonsin. I två olika varianter lanseras en helt ny Fetaost och Saganaki från den grekiska blomstrande ön Lesvos. De nya ostarna är unika i sin karaktär, krämiga och smakrika, och präglas av Lesvos världskända ekologi. Lanseringskonceptet bygger på ett samarbete med fyra matbloggare som varit med på denna resa och vars inspirerande recept nu hyllas på webben.

Greklands tredje största ö heter Lesvos. Det är en vacker grönskande ö med elva miljoner olivträd och ett rikt djurliv. Matlagningskonsten har bevarats i generationer och skapat smaker som inte går att finna någon annanstans i världen.

– Fontana är lite som Lesvos. Våra samarbetspartners på ön har likasinnade värderingar och varje led från getfarm till producent genomsyras av det genuina, småskaliga och familjära. De nya nästintill handgjorda ostarna är ett fantastiskt resultat av vårt strategiska arbete att hitta nya goda smakupplevelser, säger Loizos Papadopoulos, VD för Fontana.

Det som särskiljer Lesvos-ostarna är luften och den jordmån som finns på ön jämfört med fastlandet. Året om betar getter och får fritt uppe i bergen och bland lummiga olivlundar, vilket gör mjölken extra frisk och god – och ger ostarna sin unika karaktär. Mjölken ärver smaken från de hundratals örter och växter som är djurens bete och som inte växer någon annanstans i världen.

Lesvos matkultur bygger på gemenskap, värme och glädje

På Lesvos är maten en livsstil och många menar att det inte är vad vi äter som räknas, utan hur vi äter. En måltid ska vara en fest och gärna tillsammans med dans och musik i goda vänners lag.

I äkta Lesvos-anda samlade Fontana ett gäng matglada bloggare – Victoria Riis (Matplatsen), Åse Falkman Fredrikson (56kilo.se), Linnéa Seidel (Linneas Skafferi) och Jennie Benjaminsson (Kalasgott) – för en första provsmakning av de nya ostarna och möjlighet att uppleva ön och dess matkultur på plats. Samarbetet mynnar nu ut i en mäng aktiviteter, bland annat matlagningsfilmer och en receptbroschyr, vilka ligger till grund för höstens stora online- och butikskampanj.

Få en glimt av Lesvos och de fantastiska bloggarna och deras inspirerande recept på
www.facebook.com/FontanaFood, www.lesvos.nu eller www.fontana.se

Fontanas nya Feta och Saganaki från Lesvos finns i välsorterade matbutiker och kostar ca 30-35kr.

Kali orexi! (Smaklig måltid!)