Nya Fetaostar från Fontana

Fontana Food har i dagarna smyglanserat sina senaste tillskott i ostsortimentet - Fontana Feta Lesvos och Fontana Feta Fårmjölk. De två nya grekiska ostarna tillför bredd och variation till en i stark kategori som domineras av "standardsmakerna".

-Vi tror att svenskarna är redo för större variation i fetaosthyllan, säger Loizos Papadopoulos på Fontana Food. Det räcker inte längre att bara erbjuda en fetaost. Man vill kunna prova sig fram bland smaker och konsistenser. Med våra två nya ostar ger vi konsumenterna fler valmöjligheter.

Precis som Fontanas övriga Fetaostsortiment produceras Feta Lesvos och Feta Fårmjölk i Grekland. Osten från den grekiska ön Lesvos skiljer sig från den på fastlandet, med mer syrlighet och mindre sälta. Hos fårmjölksfetan ger avsaknaden av getmjölk osten en distinkt karaktär, rik på smak och syrlighet. Båda ostarna produceras dock av Kourellas i Grevena, där företagets gedigna kunskap garanterar god ost av hög kvalitet.

-Jag är uppvuxen på Cypern bland får och getter, berättar Fontanas VD Frixos Papadopoulos. Jag vet hur viktigt det är att ta hand om djuren och behandla dem med respekt. Lyckliga djur ger godare mjölk. Godare mjölk ger godare fetaost. Kourellas  jobbar enligt den principen.

Båda ostarna saluförs i 150 g-förpackningar och har ett rekommenderat butikspris på 25-29 SEK.

Produktfakta:

Ingredienser: Pastöriserad får- och getmjölk, salt, mjölksyrakultur, vegetabiliskt ystenzym.

Näringsvärde per 100 g: Energi: 1143kJ/276 Kcal, Protein: 16,5g, Kolhydrater: 0,7g, Fett: 22g. Maximal fukthalt 56%, Minimal fetthalt i torrsubstans 43%.

Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, inflyttad till Sverige från grekiska Cypern. Företaget saluför noga utvalda matvaror från Grekland och länderna kring Medelhavet. Fontana Food har 40 anställda och finns i Tyresö utanför Stockholm. www.fontana.se.

• recept
  • matrecept