Mikael Åbom, VD Fonuskoncernen

Fonuskoncernen tar klivet in på den digitala lågprismarknaden

Nu lanserar Fonuskoncernen farväl.se som ett digitalt alternativ i begravningsbranschen. Uppdraget? Att vara en trygg aktör även i lågprissegmentet på en marknad där vem som helst idag kan starta begravningsbyrå. Det är inte första gången Fonuskoncernen utmanar för kundernas bästa. På 1940-talet bildades Fonus som ett tryggt alternativ på en då allt mer turbulent begravningsmarknad.

Beställning av en begravning görs ofta under omständigheter som både är tidsmässigt och emotionellt krävande. Därför är det extra viktigt att en beställd begravning blir som kunden tänkt sig. Med farväl.se vill Fonuskoncernen bidra med trygghet och erfarenhet även på lågprismarknaden.

– Begravningsmarknaden har hög konkurrens, något vi tror är nyttigt, det sporrar oss att hela tiden bli bättre. Men idag kan vem som helst starta begravningsbyrå utan erfarenhet och tillstånd vilket tyvärr skapat en marknad där risken finns att kunderna inte får det de förväntar sig, säger Mikael Åbom, VD för Fonuskoncernen.

Konsumenternas behov förändras ständigt och Mikael Åbom ser det som en självklarhet i sitt uppdrag som VD att hitta nya affärsmöjligheter som motsvarar de behoven.

– Idag ser vi en tydlig trend att fler och fler väljer en personlig begravning. Samtidigt ser vi också att spridningen mellan olika behov ökar. Fonus vill vara hela Sveriges begravningsbyrå och kunna erbjuda alla människor en bra begravning, oavsett behov och önskemål. Då vill vi självklart kunna erbjuda även ett enklare, men kvalitetssäkrat, lågprisalternativ i form av farväl.se, säger Mikael Åbom.

För mer information, kontakta:
Mikael Åbom, VD för Fonuskoncernen.
E-post: mikael.abom@fonus.se

Fonus är en koncern med kända varumärken som Fonus och Familjens Jurist. Inom koncernen finns även en produktionsindustri för kistor och urnor. Totalt omsätter koncernen cirka 950 miljoner kronor och har runt 900 medarbetare på ca 380 kontor i Sverige och Norge.

Conny Sohlberg

Presskontakt Kundområdeschef Sverige 023-48 88 80