Mätaren som avslöjar den livsfarliga smutsen på sjukhus

FOOD DIAGNOSTICS AB i Göteborg har under tio år aktivt arbetat med att förbättra hygienen inom livsmedelsindustrin genom att tillföra snabba, enkla och kostnadsbesparande mätinstrument som ATP – mätare som tas upp i  Expressensartikel .Dold mätare avslöjar livsfarliga smutsen på sjukhus

I tre år har företaget också aktivt arbetat med att även hjälpa sjukhus och vården att få tillgång till denna snabba mätteknik för att förhindra vårdrelaterade infektioner på svenska sjukhus. Vi upplever i många fall att städningen på sjukhus ligger långt efter städningen inom livsmedelsindustrin där det finns kvalitetssystem som HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) som idag används av nästan alla som hanterar livsmedel, säger företagets VD Jan-Erik Carlsson.

FOOD DIAGNOSTICS deltar aktivt i SIS (Swedish Standards Institute) arbete för att skapa en svensk standard som avser rengöring och städning inom vård och omsorg för att minska smittspridning. I dag finns det en dansk hygienstandard som en del av landstingen har tagit till sig.

Genom att använda snabba och enkla mätmetoder inom vårdhygien kan vårdrelaterade infektioner och därmed kostnader för dessa minska med många miljontals kronor avslutar Jan-Erik.

I kampen mot vårdrelaterade infektioner: SystemSURE Plus synliggör det osynliga