Food for Progress satsar offensivt - Henrik Åkerman blir ny marknadschef

Det svenska matföretaget Food for Progress, med varumärken som Oumph! och Beat, växer och rekryterar nu Henrik Åkerman som marknadschef. Henrik har varit ansvarig för Max Hamburgares mest framgångsrika lansering någonsin, satsningen Green Familjen.

Henrik kommer att ingå i företagets ledningsgrupp och tillträder en nyinrättad tjänst, Head of Market Progress. Hans uppdrag blir att utveckla både Food for Progress företagsvarumärke såväl som samtliga produktvarumärken, däribland de baljväxtbaserade koncepten Oumph! och Beat. Han tillträder den nya tjänsten i januari 2017.

- Med Henrik ombord hoppas vi kunna nå fler med både vårt budskap och våra produkter, och på det sättet driva omställningen mot hållbart med ännu större kraft, säger grundarna Anders Wallerman och Anna-Kajsa Lidell.

Henrik går nu från en progressiv mataktör till en annan. I januari tidigare i år så lanserade Max sin nya vegetariska meny, fem nya rätter presenterades, varav två med Food for Progress som bakomliggande leverantör, BBQ Sandwich och Crispy Mexican.

– Arbetet med lanseringen av Max vegetariska sortiment är både den roligaste och mest framgångsrika kampanj jag någonsin jobbat med. Nu ser jag fram emot att i rollen som producent vara med och bidra till proteinskiftet i en annars ganska konservativ bransch, säger Henrik Åkerman.

Food for Progress har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015 och Oumph! blev nyligen utsedd till Årets Dagligvara 2016.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Anna-Kajsa Lidell, medgrundare, Food for Progress, 0708-923265

Henrik Åkerman, Head of Market Progress, 0763-560 353

Beat & Oumph! är en del av ett större sammanhang. Ett sammanhang som vi kallar Food for Progress. Med det globala perspektivet och den lokala förankringen driver vi utvecklingen mot hållbar mat. Food for Progress föddes ur den självklara insikten om att utveckling skapas av människor. Människor som vill något bättre, som tar de möjligheter som finns och lägger framtiden i sina egna händer.

Vi förenas i drivkraften att skapa smakfull, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor. Även när vi blir 9 miljarder på jorden.

Vi vet att mänskligheten behöver byta från kött till växtbaserat proteinintag. Inte så att allt kött och all djurhållning försvinner, men så att det kan ske på ett sätt som både respekterar djuren, människorna och miljön. Det kräver att vi äter mycket mer grönt. Det kräver nya sätt att göra mat. Vi vet att alla kan göra det som förändrar, bara det är vansinnigt gott!

Välkommen att vara med på vår resa!