Oumph! finalist till norska hälsopriset GULLroten

Det svenska livsmedelsföretaget Food for Progress var en av tre finalister till det norska hälsopriset GULLroten för produkten Oumph! The Chunk. Priset delades ut tidigare i veckan under lanseringen av KIWI-rapporten "Sunn økonomi" i Oslo med bland annat hälso- och omsorgsministern Bent Høie på plats.

GULLroten är en tävling som arrangeras av den norska dagligvarukedjan KIWI för att hylla nya produkter som har bidragit särskilt för att lyfta människors hälsa under det senaste året. Totalt bedömdes 72 produkter i år och de som slutligen blev nominerade var Food for Progress med ”Oumph! The Chunk”, Prior med ”Kalkun til hverdags” och Q-meieriene med ”Drømmelett”. Den senare kammade hem årets förstapris.

– Vi är riktigt glada över den fina nomineringen och över att en helt växtbaserad produkt fanns med i finalen. Nu kavlar vi upp ärmarna och jobbar ännu hårdare för att driva utvecklingen mot hälsosam och hållbar mat - i Sverige, Norge och världen, säger Anna-Kajsa Lidell, en av grundarna av Food for Progress.

Juryns motivering till nomineringen av Oumph! löd:
Oumph! har svart på vegetartrenden, og inspirerer til smakfulle vegetariske retter med et kvalitetsprodukt som også i sitt design er attraktivt. Produktet er fritt for mettet fett, og har et høyt innhold av proteiner. Lanseringen av produktet var en stor suksess, og spesielt den yngre målgruppen og fremtidens foreldre har tatt godt imot Oumph!

– Vi är otroligt imponerade över det arbete som KIWI gör kopplat till hälsa. Nu hoppas jag att många tar del av deras rapport och låter sig inspireras. Från vår sida kommer vi göra vad vi kan för att sprida deras smarta metoder i olika sammanhang lokalt och globalt, säger Anna-Kajsa Lidell.

Läs mer om priset GULLroten här. Här kan du se en film om Kiwis hälsoarbete samt läsa om rapporten ”Sunn økonomi” som lanserades samtidigt som prisutdelningen.

Food for Progress är ett svenskt livsmedelsföretag som förenas i drivkraften att skapa god, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor på jorden. Food for Progress och Oumph! har de senaste åren rönt stora framgångar i Sverige med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015 och Årets Dagligvara 2016. Här kan du läsa mer om Oumph!

För ytterligare information, kontakta gärna:
Fredrika Fredmark, Head of Public Relations på Food for Progress,
fredrika.fredmark@foodforprogress.com, 0703-191512

• Mat, dryck

Beat & Oumph! är en del av ett större sammanhang. Ett sammanhang som vi kallar Food for Progress. Med det globala perspektivet och den lokala förankringen driver vi utvecklingen mot hållbar mat. Food for Progress föddes ur den självklara insikten om att utveckling skapas av människor. Människor som vill något bättre, som tar de möjligheter som finns och lägger framtiden i sina egna händer.

Vi förenas i drivkraften att skapa smakfull, nyttig och klimatsmart mat som räcker för alla människor. Även när vi blir 9 miljarder på jorden.

Vi vet att mänskligheten behöver byta från kött till växtbaserat proteinintag. Inte så att allt kött och all djurhållning försvinner, men så att det kan ske på ett sätt som både respekterar djuren, människorna och miljön. Det kräver att vi äter mycket mer grönt. Det kräver nya sätt att göra mat. Vi vet att alla kan göra det som förändrar, bara det är vansinnigt gott!

Välkommen att vara med på vår resa!