Forbo stöttar fotbollsskola i Kongo-Brazzaville

Forbo stöttar fotbollsskola i Kongo-Brazzaville

Ett avtal mellan Equmeniakyrkan/Equmenia, Gothia Cup och Forbo Flooring AB har i februari signerats. Avtalet innebär kortfattat att Forbo går in som medfinansiärer till den fotbollsskola, CF Gothia Brazzaville, som Equmeniakyrkan/Equmenia och Gothia Cup drivit i Kongo-Brazzaville sedan 2003.

Forbo Flooring har sedan en lång tid drivit ett fokuserat miljö och hållbarhetsarbete som syftar till att skapa bättre miljöer för många. Ett led i detta är att via varje såld kvadratmeter av Forbos nya flatvävda textilgolvskollektion Peace skapa ett bidrag till fotbollsskolan CF Gothia Brazzaville.

Fotbollskolan startades för att bygga upp vänskap, fred och framtidshopp efter svåra år av inbördeskrig och konflikter. Sedan dess har mycket hänt. Mellan 400 och 500 flickor och pojkar mellan 9-17 år deltar regelbundet i fotbollsträning, volleybollträning, gymnastik och olika sociala aktiviteter. CF Gothia Brazzavilles sportcenter har blivit en viktig mötesplats för unga människor och ett målmedvetet arbete med värderingar genomsyrar verksamheten genom ”De tio Ledstjärnorna”: Positiv attityd, Ärlighet, Respekt, Ansvar, Hänsyn, Ödmjukhet, Bra språk, Uppmuntran, Pålitlighet och Förebild. Fotbollsskolan har blivit ett välkänt exempel på ett positivt ungdomsarbete i Kongo.

Avtalet som Forbo har slutit med Gothia Cup och Equmeniakyrkan innebär att ett extra fokus kommer ligga på att:

• Stärka jämnställdhetsarbetet på skolan.
  • Förstärka det lokala ledarskapet.
  • Rusta upp de befintliga faciliteterna.