Ford presenterar nya Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor – den första bensindrivna familjebilen i Europa med koldioxidutsläpp under 100 g/km

• Ford presenterar den första bensindrivna familjebilen i Europa med koldioxidutsläpp på 99 g/km.
  • Nya Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor har en bensinförbrukning på 4,3 l/100 km* och blir Fords mest bränsleeffektiva, bensindrivna familjebil någonsin när den börjar säljas i Europa under 2014.
  • Nya Focus EcoBoost kommer att utrustas med en specialkalibrerad 100-hästarsversion av den prisbelönta motorn. Bland den nya bilens ECOnetic-funktioner finns specialfälgar, en unik aerodynamik och uppgraderad växellåda.
  • De nya modellen befrias från fordonsskatt i Storbritannien, och i Frankrike rabatteras registreringsavgiften med 200 euro.
  • I Focus-serien ingår även den helt utsläppsfria modellen Focus Electric och dieselbilen Focus ECOnetic med koldioxidutsläpp på 88 g/km och en förbrukning på 3,4 l/100 km*, vilka båda klassas som miljöbilar i Sverige.

KÖLN, Tyskland, den 23 augusti 2013 – Ford Motor Company tillkännager en ny version av Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor; det blir den första bensindrivna familjebilen i Europa med koldioxidutsläpp på 99 g/km.

Nya Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor får klassens bästa bränsleeffektivitet med en förbrukning på 4,3 l/100 km. Modellen får en specialkalibrerad 100-hästarsversion av den prisbelönta motorn och Ford ECOnetic-funktioner som fälgar med extra lågt rullmotstånd, en unik aerodynamik under bilen och uppgraderad växellåda. Tillsammans gör detta nya Focus till bolagets mest bränsleeffektiva bensindrivna familjebil. Försäljningen inleds nästa år.

”Bara för några år sedan var det få personer som trodde att det var möjligt att en medelstor bensinbil skulle kunna komma ner under nivån 100 gram koldioxid per kilometer”, säger Barb Samardzich som ansvarar för produktutveckling på Ford Europa. ”Vår 1-0-liters EcoBoost-motor har blivit känd för att ifrågasätta våra föreställningar om hur en bensinmotor ska se ut och fungera.”

1-0-liters EcoBoost-motorn – utsedd till ”International Engine of the Year” 2013 och 2012 ("Årets motor") – gör den nya modellen mer kraftfull än den första Ford Focus-modellen som kom för knappt tio år sedan med en 1,6-litersmotor. Koldioxidutsläppen är hela 47 procent mindre idag.

Tack vare de låga utsläppsnivåerna befrias den nya modellen från fordonsskatt i Storbritannien, och i Frankrike rabatteras registreringsavgiften med 200 euro.

Den nya modellen, som kommer att tillverkas i tyska Saarlouis, innebär att det nästa år finns tre olika Focus-modeller med 1,0-liters EcoBoost-motor inklusive standardmodellen på 100 hästkrafter som har utsläpp på 109 g/km och 125-hästarsversionen med 114 g/km CO2.*

1,0-liters EcoBoost-motorn introducerades på Fiesta, B-MAX, C-MAX och Grand C-MAX förra året och kommer att finnas tillgänglig också på Transit Connect, Transit Courier, Tourneo Connect, Tourneo Courier och nya Mondeo.

I Fords 1,0-liters EcoBoost-motor används en turboladdare med låg tröghet, delat kylsystem och direktinsprutning som ger en förvånansvärt hög effekt från en trecylindrig konstruktion. I nya Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor används en rad Ford ECOnetic-funktioner – t.ex. automatiskt start-stoppsystem, smart regenerativ laddning, aktiv grilljalusi och Ford EcoMode – som underlättar en mer ekonomisk och miljövänlig körstil.

Ford lanserade nyligen den utsläppsfria elbilen Focus Electric och erbjuder även dieselmodellen Focus ECOnetic med koldioxidutsläpp på 88 g/km och en förbrukning på 3,4 l/100 km.* Båda dessa klassas som miljöbilar enligt den svenska definitionen.

”Med Focus 1.0-liters EcoBoost, Focus Electric och Focus ECOnetic kan vi erbjuda kunderna ett fantastiskt urval bränsleeffektiva familjebilar”, säger Anna Müller, VD på Ford Sverige.

Ford kommer att presentera priserna för den nya modellen inför lanseringen i Europa i början av nästa år.

* Uppgivna siffror för bränsleförbrukning och CO2-emission är uppmätta i enlighet med de tekniska kraven och specifikationerna i EU-direktivet EG 715/2007. Testresultaten vad gäller bränsleförbrukning kan skilja sig från siffror som bygger på andra beräkningsgrunder i övriga delar av världen.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.media.ford.com alt. www.fordmedia.eu

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige, www.twitter.com/FordEu eller www.youtube.com/fordofeurope

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Nilsson, Ford Motor Company AB, fnilsso8@ford.com alt. +46 (0)31 707 10 95

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 177 000 anställda världen över och 65 fabriker. Dess fordon marknadsförs bl.a. under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Motor Credit Company. För mer information om Ford och företagets produkter, vänligen besök www.corporate.ford.com

Ford Europa ansvarar för produktion, försäljning och service av fordon av märket Ford på 50 separata marknader och har cirka 47 000 anställda vid sina helägda anläggningar och cirka 67 000 anställda medräknat joint ventures och okonsoliderade företag. Vid sidan av Ford Motor Credit Company driver Ford Europa även Ford Customer Service Division och 22 produktionsanläggningar (13 helägda eller konsoliderade joint venture-anläggningar och 9 okonsoliderade joint venture-anläggningar). De första Fordbilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. Tillverkningen i Europa startade 1911.