FORDS FABRIK I KÖLN FIRAR ATT MAN TILLVERKAT EN HALV MILJON NYA FIESTA

FORDS FABRIK I KÖLN FIRAR ATT MAN TILLVERKAT EN HALV MILJON NYA FIESTA

Fords Niehl-fabrik i tyska Köln släppte i väg sin 500 000:e nya Ford Fiesta den 12 januari 2010

Mer än 526 000 nya Ford Fiesta har sålts i Europa sedan lanseringen i slutet av 2008

Sedan lanseringen har nästan 600 000 nya Ford Fiesta sålts världen över

På Fords fabrik i Valencia, Spanien, har man hittills byggt 170 000 nya Ford Fiesta

Sedan Ford Fiesta presenterades i mitten av 1970-talet har över 12 miljoner exemplar sålts

Göteborg, 12 januari 2010 – Ford Fiesta, Europas näst mest sålda bil, har satt ännu ett rekord på Fords Niehl-fabrik i Köln. Ingen annan bil tillverkad i Köln har nått upp till en halv miljon exemplar på endast 17 månader.

Sedan produktionen av nya Ford Fiesta startade år 2008 har en halv miljon bilar byggts i Köln. Tisdagen den 12 januari 2010 var det dags för den 500 000:e Ford Fiesta-bilen att rulla ut från fabriken. Med tanke på vädersituationen var det onekligen passande att bilen var lackerad i färgen Frozen White – en tredörrars Fiesta med 1,6-liters bensinmotor (88 kW/120 hk) avsedd för en kund i Storbritannien.

Varje dag tillverkar Fords Niehl-fabrik – med 4 300 anställda från över 50 länder – 1 885 stycken Ford Fiesta. Bara under 2009 tillverkades 350 470 stycken Ford Fiesta i Köln. 80 procent av produktionen på fabriken går på export.

Nästan 600 000 nya Ford Fiesta har sålts världen över sedan bilen lanserades i slutet av 2008, varav 526 000 exemplar i Europa. Nya Ford Fiesta är den mest sålda småbilen i Europa och den näst mest sålda bilen över huvud taget; den är också Fords mest sålda bil i Europa. Bilen har tagit emot mer än 70 större utmärkelser i hela världen.

Förutom i Köln tillverkas nya Ford Fiesta på Fords fabrik i spanska Valencia. Under 2009 producerades nästan 170 000 stycken nya Fiesta i Valencia.

Sedan modellen Ford Fiesta presenterades för första gången i mitten av 1970-talet har över 12 miljoner exemplar sålts, vilket gör den till en av Fords mest sålda bilar någonsin.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).