Nya Ford Tourneo Courier begår världspremiär i Genève – den nya, snygga storbilen kompletterar Tourneo-serien

• Som ett led i sin produktdrivna satsning på Europa visar Ford upp nyheten Tourneo Courier på motormässan i Genève. Den nya modellen är sist ut bland de fyra storbilarna i Tourneo-serien och lanseras i mitten av nästa år.
  • Den snygga, eleganta och kompakta femsitsiga nyheten Tourneo Courier bjuder på klassledande kupéutrymme, bränsleekonomi och säkerhetsfunktioner. Courier innebär att Ford valt att en av modellerna i Tourneo-serien ska närma sig småbilssegmentet.
  • Ford låter också Grand Tourneo Connect debutera på en europeisk motormässa – en dynamisk och modern sjusitsig version som kompletterar Tourneo Connect.
  • Tourneo Custom ger bästa tänkbara utrymme och mångsidighet. Modellen, som har nio sittplatser, kan få i två olika längder. Det är den första bilen i sitt segment som fått toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP.
  • Ford presenterar Operation Tourneo, ett program som ger idrottslag en chans att ta hjälp av Tourneo på sin nästa resa.

GENÈVE, den 5 mars 2013 – Som ett led i sin produktdrivna satsning på Europa visar Ford upp den nya, elegant och kompakta storbilen Tourneo Courier på årets motormässa i Genève.

Tourneo Courier – som erbjuder klassledande utrymme, bekvämlighet, bränsleekonomi och säkerhetsfunktioner – är den fjärde medlemmen i Tourneo-familjen som nu för första gången visas i sin helhet. Tourneo kommer att lanseras på den europeiska marknaden senast i mitten av nästa år.

”Tourneo-namnet står för smarta, praktiska bilar som är gjorda för aktiva människor”, säger Barb Samardzich, som ansvarar för produktutveckling på Ford Europa. ”Oavsett hur dina behov ser ut har vi en Tourneo-modell som hjälper dig att få ut det mesta av stunden, t.ex. när du ska ut och cykla med vännerna eller bara njuta av naturen med ungarna.”

De mångsidiga Tourneo-modellerna – med fem till nio sittplatser – placerar sig bredvid MAX-seriens fleraktivitetsfordon i Fords personbilsutbud.

Tourneo-serien är utvecklad med tanke på stora familjer och kunder med en aktiv livsstil. Utmärkande egenskaper är smarta, rymliga kupéer med enastående flexibilitet och bekvämlighet, effektiva drivlinor som tävlar om att vara klassens mest bränsleeffektiva och de senaste, tekniska funktionerna som exempelvis SYNC, Fords röstaktiverade bilkommunikationssystem.

Efter nya Tourneos debut på bilmässan i Genève kommer Ford att lansera Operation Tourneo, ett program som ger idrottslag i Europa chansen att använda Tourneo nästa gång de ger sig ut på resa.

Nya Tourneo Courier (femsitsig)

Femsitsiga Tourneo Courier är den mest kompakta modellen i den nya, spännande Tourneo-serien. Med Courier låter Ford en av bilarna i Tourneo-serien närma sig småbilssegmentet.

”Tourneo Courier är otroligt rymlig med tanke på formatet, men är ändå lika bekväm och lättkörd som en småbil”, säger Samardzich. ”Familjer kommer att älska Tourneo Couriers eleganta utseende och mångsidiga interiör. Den kommer också att uppskattas för sin bränsleekonomi, sitt prisvärde, sin smarta teknik och sina avancerade säkerhetsfunktioner som skiljer den från mängden.”

Nya Tourneo Courier bygger på Fords senaste globala småbilsplattform, precis som Fiesta och B-MAX. Modellen är 4,16 meter lång och har gott om plats för fem personer och deras bagage, samtidigt som manöverbarheten är lika smidig som i en småbil.

Men sin starkt uppåtgående axellinje, högt placerade, smäckra strålkastare och lätt igenkännliga trapetsformade grill ansluter sig Tourneo Courier väl till Fords globala och dynamiska formspråk, både på utsidan och på insidan. I kupén möts man av djärva mönster, förstklassig kvalitet och en hög nivå på hantverket.

Den förhandsmodell som visas upp i Genève har unika exteriördetaljer som kromutsmyckningar på övre och nedre grillen och aluminiumfälgar som fått en distinkt utformning i två färgtoner. Interiören har fått en läderklädd övre instrumentpanel, säten delvis i läder, kromdetaljer och röda färgkontraster.

Tourneo Couriers dubbla skjutdörrar ger klassens bästa tillgänglighet, medan baksätena som kan delas 60/40 bjuder på en enastående rymlighet och flexibilitet. Det finns gott om smarta förvaringslösningar, t.ex. ett justerbart bagageskydd med olika höjdinställningar och en extra stor mittkonsol där man får plats med A4-dokument och en mindre dator. Det finns också förvaring i taket och en låda under förarsätet. Tack vare en unik lösning i mitten av instrumentpanelen kan man förvara, koppla in och ladda mobila enheter, t.ex. telefoner och GPS:er.

Tourneo Courier kommer att säljas med tillval som Ford SYNC med nödhjälpsfunktion, Ford SYNC AppLink, bakåtriktad kamera, EasyFuel och hastighetsbegränsare. Dessutom finns klassledande säkerhetsfunktioner som sidokrockkuddar i brösthöjd, krockgardiner, krockkuddar i knähöjd och bältespåminnare i det bakre baksätet.

De högeffektiva diesel- och bensinmotorerna är utvecklade för att ge klassens bästa bränsleekonomi, med automatiskt start-/stoppsystem som tillval på alla motorer. Kunderna kan välja bland Fords 1,5-liters (75 hästkrafter) and 1,6-liters (95 hästkrafter) Duratorq TDCi-dieselmotorer och den enastående 100-hästars EcoBoost-bensinmotorn på 1 liter, utnämnd till International Engine of the Year 2012.

Tourneo Courier ska enligt planerna lanseras under våren 2014 och kommer att tillverkas på den helt nya Ford Otosan-fabriken Kocaeli, Turkiet.

Nya Tourneo Connect (femsitsig) och Grand Tourneo Connect (sjusitsig)

Sjusitsiga Grand Tourneo Connect gör europeisk debut vid sidan av femsitsiga Tourneo Connect.

Med sitt dynamiska och moderna utseende sticker Tourneo Connect ut från mängden; den ger minibussklassen ett nytt djärvt utseende. En snygg förarplats med största tänkbara omsorg om detaljer och kvalitet ingår som en del i bilens tilltalande och bekväm kupé.

Föraren kan dra nytt av de senaste funktionerna för förarassistans och annan avancerad teknik. Tourneo Connect är den första modellen i klassen med aktivt citystopp och funktioner som Ford SYNC med nödhjälpsfunktion, bakåtriktad kamera och adaptiva kurvdimljus.

Inuti den rymliga och mångsidiga kupén har Tourneo Connect en rad praktiska lösningar för aktiva familjer, som skjutdörrar, extra flexibla säten och en rad smarta förvaringsutrymmen, till exempel väskfack i flygplansstil ovanför baksätena. I sjusitsiga Tourneo Grand kan både första och andra baksätesraden fällas bakåt, så att man får ett mycket stort, platt bagageutrymme. Också passagerarsätet fram kan fällas bakåt. vilket ger plats åt extra långa kollin, till exempel paket med möbler.

Tourneo Connect strävar efter klassens bästa bränsleekonomi genom att erbjuda högeffektiva diesel- och bensinmotorer och Ford ECOnetic Technology-funktioner som automatiskt start-/stopp-system och aktiv grillucka. I Europa erbjuds Tourneo Connect med 1,6-liters Duratorq TDCi-diesel på 75, 95 eller 115 hästkrafter och 1,0-liters EcoBoost-bensinmotorn på 100 hästar plus en version av den uppmärksammade 1,6-liters EcoBoost-motorn med sexväxlad växellåda

Tourneo Connect bygger på Fords globala C-segmentsplattform som också används för Focus och Kuga/Escape. Den femsitsiga modellen har en totallängd på 4,42 meter, medan den sjusitsiga Grand Tourneo Connect har en 400 mm längre hjulbas och därmed en totallängd på 4,82 meter. Båda kommer att börja säljas i Europa i slutet av året.

Nya Tourneo Custom (åtta-/niositsig)

Den dynamiska, nya Tourneo Custom, lanserad förra året, erbjuder enastående rymlighet och mångsidighet för upp till nio personer med bagage. Modellen, som nu finns tillgänglig överallt i Europa, var den första bilen i segmentet som fick toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP.

Den helt nya interiören, tillverkad i högklassiga material, finns med åtta eller nio sittplatser. Sätena i de två bakre raderna har fått en ny utformning; de kan enkelt fällas ihop i en rad olika lösningar och tas bort i segment eller helt – vilket ger mer än 30 olika varianter.

Modellen finns i två längder: 4,97 och 5,34 meter. Den längre versionen har extra bagageutrymme bakom den tredje sätesraden. Alla versioner har dubbla skjutdörrar och stor baklucka som standard.

Till Tourneo Custom kan kunderna få de senaste av Fords tekniska funktioner som SYNC, bakåtriktad kamera, hastighetsbegränsare, automatiskt helljus och förarvarning. Två tekniska funktioner – filbytesvarning och SYNC med nödhjälpsfunktion – har fått så kallade Advanced Rewards av Euro NCAP, vilket är första gången för en bil i den här klassen.

Drivlinan är en förbättrad version av Fords senaste 2.2-liters Duratorq TDCi-dieselmotor som kombinerar enastående prestanda och förfining med en exceptionell bränsleeffektivitet. Tre olika effektsteg är tillgängliga: 100, 125 och 155 hästkrafter. Med sexväxlad manuell växellåda och start-/stoppsystem som standard ger dessa drivlinor klassens lägsta bränsleförbrukning på 6,5 l/100 km och har koldioxidutsläpp på 172 g/km.*

* Uppgivna siffror för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är uppmätta i enlighet med de tekniska kraven och specifikationerna den senaste utgåvan av EU-direktivet EG 715/2007. Testresultaten vad gäller bränsleförbrukning kan skilja sig från siffror som bygger på andra beräkningsgrunder i övriga delar av världen.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

geneva2013.fordmedia.eualt. www.fordmedia.eu

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige, www.twitter.com/fordsverige
eller www.youtube.com/fordofeurope

För ytterligare information, kontakta:

Ola Norberg, Ford Motor Company AB, onorberg@ford.com alt. +46 (0)31 707 10 95

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 166 000 anställda världen över och runt 70 fabriker. Dess fordon marknadsförs under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Credit. För mer information om Fords produkter, vänligen besök www.fordmotorcompany.com alternativt www.ford.se

Ford Europa har ansvar för produktion, försäljning och service av Ford-fordon i 51 länder och sysselsätter cirka 66 000 personer. Förutom Ford Credit, omfattar Ford Europas verksamhet Ford Customer Service Division och 22 tillverkningsanläggningar, inklusive joint ventures. De första Ford-bilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. I Europa inleddes tillverkningen 1911.