STUDENTER TÄVLAR OM ATT BYGGA FRAMTIDENS T-FORD

STUDENTER TÄVLAR OM ATT BYGGA FRAMTIDENS T-FORD

I år fyller T-Forden 100 år. Nu utmanar Ford studenter runt om i världen att skapa framtidens T-Ford. Genom en tävling där fem universitet har valts ut ska studenter tävla om att få fram det mest kreativa och revolutionerande konceptet för framtidens transportbehov.

Göteborg, 10 september 2008 - Tävlingen löper under fyra månader och de två bästa universiteten får 25000 dollar var som stipendiefond. Varje universitet har fått 75000 dollar i finansiering av Ford Global Technologies för allt arbete med research, skisser och modeller.

De medverkande universiteten är Aachens Universitet i Tyskland; Art Center College of Design, Pasadena, Kalifornien; Deakin University, Melbourne; Lawrence Technological University, Michigan, och University of Michigan-Dearborn, Michigan.

- T-Forden är verkligen en produkt framtagen genom genial ingenjörskonst. Den ändrade på vårt sätt att leva och arbeta och var den första bilen som byggdes för en större allmänhet. Idag arbetar Ford fortfarande i samma anda med att leverera prisvärda produkter av hög kvalitet och med den senaste teknologin för alla behov, säger Anna Müller, VD Ford Sverige.

- Med den här tävlingen vill vi sporra studenterna till att tänja på gränserna och leverera ett alternativt transportsätt som är anpassat för framtiden. Ingen annan bil än T-Forden har satt spår hos så många människor och nu utmanar vi studenterna till att skapa något som kan komma att påverka framtiden på liknande sätt, säger Paul Mascarenas, chef för Fords Engineering for Global Product Development.

Studenterna sporras till att skapa ett fordon som är lätt, enkelt och hållbart. Varje fordon måste ha plats för minst två passagerare och erbjuda lösningar som är hållbara för framtiden. Det kanske allra svåraste är att dessutom lyckas hitta en konstruktion så att fordonet kan köras minst 200 kilometer och kunna köpas för endast 7 000 dollar.

Fem domare från Ford kommer att utgöra juryn. De två koncept som bäst motsvarar T-Fordens anda, speglar varumärket Ford och svarar upp till de ställda kriterierna kommer båda att bli belönade med 25000 dollar var på T-Fordens 100:e födelsedag, den förste oktober 2008.

Kort fakta om T-Forden:

- 1:e oktober 2008 byggdes den första T-Forden för att säljas

- T-Forden var den första masstillverkade bilen med lägre pris och med standardiserade och utbytbara delar.

- T-Forden var utrustad med 20 hästkrafter, fyrcylindrig motor med en topphastighet på 70 km/timme och vägde 550 kg

- Den första T-Forden såldes för 825 dollar och priset sänktes för varje år som bilen tillverkades tack vare förbättrad tillverkningsprocess.

- 1913 revolutionerades tillverkningen av T-Forden tack vare det löpande bandet.

- 1921 stod T-Forden för 57 procent av hela världens bilproduktion.

- Mer än 15 miljoner T-Fordar såldes fram till 1927 då produktionen lades ner.

- 1999 valdes T-Forden till "Århundradets bil" av en jury bestående av 133 biljournalister och experter.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).