Madeleine Lundström, Vice VD Förenade Care och Jesper Kyrk, tillf. Förvaltningschef Uppsala kommun.

Förenade Care vann upphandlingen om Ferlin i Uppsala

Avtal har tecknats mellan Förenade Care och Uppsala kommun gällande driften av vård- och omsorgsboendet Ferlin. Förenade Care är sedan flera år etablerat i Uppsala inom vård och omsorg med drift av både boenden samt hemtjänst/hemvård.

Förenade Cares anbud uppfyllde ställda villkor och krav samt erbjöd högsta kvalitet till det fastställda priset. Avtalstiden för Ferlin är 2019-01-08 till 2022-01-07 med möjlighet till förlängning i tre år, 2025-01-07.

Vård- och omsorgsboendet Ferlin togs i bruk år 2010 och är beläget i området Löten strax norr om Uppsala centrum. Byggnaden består av fyra våningsplan med totalt 70 lägenheter till personer med demenssjukdom, somatiska sjukdomar och psykogeriatrisk sjukdom.

Personalteamet kommer att bestå av omvårdnadspersonal, gruppledare, Leva Livet-team, vårdhundsteam, matvärdinnor, vaktmästare/lokalvårdare, arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut, Silviasyster, sjuksköterskor, verksamhetschef och biträdande verksamhetschef. Nyckelpersoner kommer att utbildas till värdegrundsledare och ett flertal ombudsfunktioner och rådsfunktioner utses.

Ferlin har tillgång till Förenade Cares Silviateam i Uppsala, som är ett team bestående av Silviasystrar, som arbetar med att stödja och handleda personalgrupper inom företaget i demenskunskap och bemötande.

Förenade Care AB är moderbolag för vård- och omsorgsverksamheten. Förenade Care ägs av Forenede A/S. Koncernen är familjeägd med ca 8000 anställda. www.forenadecare.com