Riksdagsledamöternas förslag för framtidens sjöfart

Under Riksdagens allmänna motionstid, då riksdagsledamöterna har möjlighet att ge förslag inom alla ämnen, inkom totalt 53 motioner som på något sätt berörde sjöfarten. Återkommande ämnen är bland annat införandet av sjöfartsråd, miljödifferentiering av Sjöfartsverkets avgiftssystem, inlandssjöfart och sammanslagning av Sjöfartsverket, Trafikverket och Luftfartsverket, samt utvidgning av tonnageskattesystemet.

– Det är mycket glädjande att riksdagsledamöterna lyfter alla dessa viktiga sjöfartsfrågor. För oss är frågan om tonnageskatt exempelvis mycket betydelsefull och vi hoppas att systemet kan utökas för att inkludera fler aktörer, säger Rikard Engström, VD, Svensk Sjöfart.

Sjöfartsråd – en möjlig väg framåt

Frågan om ett sjöfartsråd med uppgift att arbeta fram långsiktig strategi lyfts av både Miljöpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna, något som är helt i linje med tidigare förslag från Blå Tillväxt. Janine Alm Ericsson (MP) och Emma Berginger (MP) menar att en sjöfartsstrategi är nödvändig för att exempelvis nå Sveriges mål om att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, men också för att säkerställa fungerande sjötransporter, se sjöfartens betydelse för den svenska samhällsekonomins konkurrenskraft samt för frågor om säkerhet i ett brett perspektiv.

– Att införa ett sjöfartsråd är något vi håller med om och går helt i linje med de förslag som Blå Tillväxt tidigare gett. Genom att bygga upp ett partsöverskridande sjöfartsråd kan politiska beslut både fattas och förankras effektivare, vilket bidrar till långsiktig stabilitet och större tydlighet. Det är vad den svenska sjöfarten behöver för att kunna växa och stärka hela den maritima näringens konkurrenskraft utifrån den svenska modellen, säger Rikard Engström.

Satsningar på tonnageskatt och inlandssjöfart efterfrågas

Från Moderaterna föreslås bland annat att en utredning ska genomföras om förhandsbesked om sjöfartsstöd kan ges. Man föreslår också att en uppföljning av tonnageskatten görs samt att en miljödifferentiering av farledsavgifterna ses över, något som även Centerpartiet och Socialdemokraterna föreslår. Cecilia Widegren (M) skriver i sin motion att konkurrenskraften för Vänerhamnar och för Vänersjöfarten bör stärkas ytterligare och hon är inte ensam om att vilja se satsningar på inlandssjöfarten. Även Liberalerna vill i sin motion om infrastruktur se ökade satsningar på inre vattenvägar.

Sverigedemokraternas motion gällande sjöfart ger ett helhetsförslag för konkurrenskraftig svensk sjöfart. Bland annat föreslås att en sjöfartsmiljard inför, att farledsavgifterna tas bort och att fler fartyg ges möjlighet att omfattas av tonnageskatten. Förändringar i tonnageskattesystemet efterfrågas också av Hampus Hagman (KD) som vill att systemet förenklas så den tid som ett fartyg ska ingå i systemet (idag 10 år) förkortas samt att kravet på att fartyg måste segla bortom Sverige mer än en fjärdedel av tiden ses över för att underlätta för kustsjöfarten.

-Den maritima näringen omsätter varje år 160 miljarder kronor och står för ungefär 2,2 procent av den totala nettoomsättningen i Sveriges näringsliv. 80 procent av alla varor till och från Sverige transporteras sjövägen. Satsningar på inlandssjöfart och tonnageskatt är centrala delar för att den svenska sjöfarten ska kunna växa ytterligare, säger Rikard Engström.

Sjöfartsverkets vara eller icke vara

Centerpartiets Helena Lindahl och Per Åsling föreslår att en utredning tillsätts som utreder hur svensk sjöfart kan organiseras på ett mer optimalt sätt och pekar bland annat på utmaningar med att sjöfartsfrågan ligger hos tre olika myndigheter. Även Kristdemokraternas Hampus Hagman föreslår att frågan om sammanslagning av Trafikverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket utreds.

-Att frågan om en sammanslagning utreds är något vi gärna ser och där vi säkert kan se både för- och nackdelar. Det centrala är att Sjöfartsverket får tillräckligt med anslag för att uppfylla de transportpolitiska målen – något som inte verkar vara fallet i dagsläget då myndigheten planerar för ytterligare kostnadshöjningar till handelssjöfarten, säger Rikard Engström.

Strategiska hamnar

Hamnarna är också i fokus för flera av riksdagsledamöternas förslag. Socialdemokraterna presenterar exempelvis två motioner på ämnet, ”Strategiska hamnar” och ”Statliga insatser för infrastruktur kring hamnar av nationellt intresse”. Motionerna föreslår bland annat att staten tar ett ökat ansvar för planering av investeringarna gällande hamnar och utser strategiska hamnar. Moderaternas Lars Hjälmered föreslår att ytterligare insatser görs för att stärka Göteborgs Hamn.