Elever från Kulturskolan Lund komponerar för Sveriges Radios Symfoniorkester

Lördagen den 5 maj kommer elever från Kulturskolan Lund att få sin musik uruppförd av Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen. Detta sker i samarbete med Föreningen Svenska Tonsättare och är en del av föreningens jubileumsfirande.

Berwaldhallen slår upp dörrarna på vid gavel och välkomnar till Öppet Hus med en mängd olika aktiviteter för barn och ungdomar. På programmet står konserter med Stockholms Ungdomssinfonietta, Västerorts Ungdomssymfoniker, El Sistema och fem nyskrivna verk som kommer att uppföras av Sveriges Radio Symfoniorkester under ledning av David Björkman och Christoffer Holgersson.

Våren 2017 genomförde Kulturskolan Lund projektet ” Kulturskolan Contemporary” som en del av festivalen Lund Contemporary. Det kom att omfatta tio konserter med nyskriven musik av elever, lärare och kompositörer i närområdet. Programmet blev lyckat och uppmärksammades av Föreningen Svenska Tonsättare som ville ha ett fortsatt samarbete.

Detta har nu, ett år senare, resulterat i att fem elever från Kulturskolan Lund i åldrarna 12-20 blivit inbjudna att skriva musik till Sveriges Radios Symfoniorkester. Eleverna har arbetat under ledning av tonsättarna Humam Awad och Håkan Carlsson, båda verksamma vid Kulturskolan Lund, samt vid ett flertal tillfällen fått handledning av tonsättaren Catharina Backman. I förberedelsearbetet ingick även ett introduktions- och konsertbesök på Berwaldhallen samt ett inspirationsmöte med Victoria Borisova-Ollas.

– Vi har under många år bedrivit projekt som främjar samarbete mellan tonsättare och skolvärlden. Vi arbetar för att uppmärksamma konstmusiken i skolan och stödjer den nya generationens tonsättare, säger Martin Jonsson Tibblin, ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare.

Ur programmet i Berwaldhallen den 5 maj 2018:
Kl. 15.00-15.45: Konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester
Sam Sonnerfeldt: Svit för orkester
Melina Ramberg: Solitude
Selma Ehlde: Aprilväder
Elsa Storlind: Backyard
Tove Kindblom Carlson: And my spirit lets you in

Unga tonsättare kommenterar sina verk:

– Backyard började som en motivstudie på en kompositionslektion, och när jag fick erbjudandet att vara med i kompositionsprojektet blev studien grunden till stycket. Enträget arbete och med stor hjälp och stöd från lärare Håkan Carlsson, mynnar det nu ut i musiken…, säger Elsa Storlind.

– Jag har arbetat fram 3 korta stycken med tre helt olika karaktärer: en drömsk vals med inslag av sorgsenhet; en marsch som blandar melankoli och styrka; en friare form som är mer modern, dynamisk, mollstämd och full av konstraster. Styckena tar fasta på inspiration från klassiska verk och skapar starka melodier som sedan pusslas ihop till enheter. Det är just den kreativa processen som fångat mig till att börja komponera på egen hand, säger Sam Sonnerfeldt.

Programmet görs i samarbete med Sveriges Radios Symfoniorkester/Berwaldhallen, Kulturskolan Lund och Föreningen Svenska Tonsättare och ingår i #fst100.

För hela programmet och medverkande se http://www.berwaldhallen.se/konsert/oppet-hus/

För ytterligare information och intervjuer, vänligen kontakta:
Anna Cokorilo,
Projektledare #fst100, anna.cokorilo@fst.se, tel. 070-602 51 15

Håkan Carlsson
Kulturskolechef, Kulturskolan Lund, hakan.carlsson@lund.se, tel. 046-359 53 01

• #kompositionsprojekt
  • #fst100
  • #kulturskolan
  • #berwaldhallen
  • #100år
  • #konstmusik
  • # föreningen svenska tonsättare
  • #sveriges radios symfoniorkester
  • #kulturskolan lund
  • #öppethus

FST – organiserar svenska tonsättare sedan 1918.

Anna Cokorilo

Presskontakt Projektledare #fst100 Kommunikation, projekt, #fst100 070-602 51 15

Martin Jonsson Tibblin

Presskontakt Ordförande 0709641693