Västra Hamnens första Long Stay-hotell klart i höst

I november 2019 öppnar Forenom upp portarna till ett nytt lägenhetshotell i Västra Hamnen i Malmö. Hotellet inrättas i Kockums gamla administrationsbyggnad - mitt emot Gängtappen. 97 unika lägenheter i olika storlek, komplett utrustade med kök och badrum erbjuds till både privatboende och företagsboende.

Precis som flera andra gamla industribyggnader i Varvsstaden, har det här huset stort kulturhistoriskt värde. Processen att omvandla en äldre byggnad för ett nytt ändamål är inte lätt, många detaljer måste bevaras.

Varje rum får en egen karaktär med detaljer från sitt ursprungliga användningsområde. Ett exempel är det gamla styrelserummet som är klätt med en tidstypisk träpanel från 20-talet. I ett annat rum står kassaskåpet från 1910 kvar.

– Den här typen av återbruk av en äldre, anrik byggnad är ett filosofiskt såväl som ekonomiskt beslut, berättar Annika Öman, ansvarig för nyetableringar på Forenom. - Att omskapa istället för att nyskapa gör man definitivt inte för att det blir billigare, möjligen för att man uppskattar en utmaning.

Husets originalfönster tas tillvara och restaureras. Innerdörrarna återanvänds från Varvsstaden. Industrilampor och gammalt vackert trådglas får nytt liv i entrén. Färgsättning från Kockumstiden bidrar till att bevara byggnadens karaktär. Eftersom varje rum har olika planlösning måste interiören anpassas därefter.

– Vartenda rum byggs och möbleras för sig. Det ger känsla! Vi kommer troligen få en hel del stamgäster som vill reservera ”sitt” rum, berättar Annika Öman. – Men det är sannerligen en utmaning att platsmäta 97 helt unika gardinuppsättningar.

Marknaden för lägenhetshotell växer stadigt i Sverige. Det finns ett ökande behov bland företag som tar in konsulter och gästarbetare att hitta boende för längre tid – ofta upp till ett par månader. Ett lägenhetshotell erbjuder mer utrymme och mer flexibilitet än ett traditionellt hotell. Städning, frukost och tvättstuga finns på plats, och det är enkelt för gästerna att själva välja vilken typ av service de behöver.

Varvsområdet som köptes 1870 av Kockums, var under lång tid Malmös största arbetsplats. Många Malmöbor har personliga minnen härifrån och det finns ett starkt lokalt engagemang. På Forenom är man glada över möjligheten att få ge nytt liv till en viktig del av Malmös kulturarv.

– Kockums var en stor arbetsplats på sin tid och de var först i Skåne att ta in arbetskraft utifrån. Nu tar vi vid med ett Long Stay-boende för människor som arbetar på annan plats än det huvudsakliga boendet, berättar Måns Friberg, regionchef på Forenom. – Man kan säga att vi sluter cirkeln med det här projektet.

Fakta Forenom

• Grundades år 2000 i Finland
  • Över 7000 lägenheter och rum i alla större städer i Skandinavien
  • Över 1 miljon bokade nätter per år

Lägenhetshotell, Long Stay-hotell, Aparthotel

Byggnad med lägenheter som hyrs ut genom ett hotellbokningssystem. Ett flexibelt sätt att boka tillfälligt boende för en natt eller under längre tid. Lägenheterna är fullt möblerade, internet ingår samt städning vid avresa. Övrig service som till exempel frukost och städning kan bokas till. Lägenheterna har kök, badrum samt tillgång till tvättstuga, precis som i ett hem.

Administrationsbyggnaden uppfördes 1912 och ritades av Malmö-arkitekten Axel Stenberg.

För mer information, kontakta:

Måns Friberg, Regionchef, Forenom.

mans.friberg@forenom.com

Annika Öman, Project Director ansvarig Forenom.

annika.oman@forenom.com