Småföretagarbarometern våren 2010 Stockholms län

PRESSMEDDELANDE Småföretagarbarometern våren 2010

Stockholm | 2010-04-28

Konjunkturen i Stockholms län har vänt rejält uppåt sedan höstens mätning även om den inte återhämtat sig sedan nedgången 2008. Lönsamheten har också sammantaget förbättrats något, särskilt på industrisidan medan tjänsteföretagen tvärtom redovisar en något sjunkande siffror.
- Totalt sett uppger hela 33 procent av företagen att lönsamheten är lägre eller betydligt lägre än normalt. Uppgången har varit något mindre än genomsnittet i riket och detta beror främst på att Stockholm inte hade en lika djup nedgång som övriga landet, säger regionchef Per - Erik Eriksson, Företagarna Stockholms län.

Nivåmässigt är konjunkturen i Stockholms län dock något starkare än riket i genomsnitt. Vårens barometer ger en tydlig signal att konjunkturen totalt förbättrats och uppgången väntas bli ännu starkare under det kommande året.
- Det beror till stor del på att orderläget har ökat. Men för länets tillverkningsindustri och handelsföretag, i synnerhet hotell- och restaurang, går det trögare, säger Per- Erik Eriksson.

Sysselsättningstillväxten har blivit positiv efter höstens nedgång. Det är alltså fler småföretag inom såväl industrin som tjänstesektorn som nyanställt personal än som dragit ned på arbetsstyrkan. Sysselsättningstillväxten väntas även bli kraftigt positiv under det kommande året enligt Småföretagarbarometern. Småföretagen står för drygt hälften av de totalt 800 000 sysselsatta inom den privata sektorn i Stockholms län.

Konjunkturindikatorn, som är en rikssummering av nettobeställningar, omsättning och sysselsättning förväntas stiga från 26 till 132 – den högsta nivån i Småföretagsbarometerns 25-åriga historia. Det avspeglar sig även i planerna på nyanställningar och expansion av verksamheterna. Det främsta tillväxthindret för småföretagen i Stockholms län är arbetskostnaden, följt av en svag efterfrågan och bristen på lämplig arbetskraft.

- 33 procent av företagen uppger att lönsamheten är högre än normalt. Detta gör att vi i Stockholms län kan ha goda förhoppningar på ett allt ljusare konjunkturläge för småföretagen, menar Per- Erik Eriksson.

För mer information:
Regionchef Per-Erik Eriksson, Företagarna Stockholms län, mobil: 070- 107 00 00,
e-post: per-erik.eriksson@foretagarna.se
Mediekontakt: Ingrid Kyllerstedt, mobil: 070 – 29 39 534

• Företagsinformation

• konjunkturen vänder uppåt
  • småföretagsbarometern stockholms län

Fakta

Småföretagsbarometern är Sveriges största konjunkturindikator inriktad speciellt på småföretagskonjunkturen och har genomförts sedan 1985. Underlaget utgörs av intervjuer med småföretag med minst en anställd och högst 49 anställda.  Den produceras av Swedbank och sparbankerna i samverkan med Företagarna. Undersökningen omfattar cirka 4 325 företag över hela landet med 1 till 49 anställda. Intervjuerna har genomförts av TNS Sifo. Småföretagsbarometern är i första hand en konjunkturenkät som redovisar hur Sveriges småföretag uppfattar det ekonomiska läget och deras förväntningar om den närmaste framtiden. Denna gång omfattar undersökningen 4325 företagare inom det privata näringslivet med 1-49 anställda