Årets Företagarkommun är Boxholm i Östergötland

Boxholm i Östergötland är vinnaren i UC:s och Företagarnas gemensamma tillväxtmätning, Årets Företagarkommun.

– Det är glädjande att se att företagen i Boxholm har utvecklats bäst av alla i Sverige. I kommunen har 64 procent av företagen förbättrat sitt resultat vilket är oerhört bra, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

Årets Företagarkommun visar var i Sverige företagandet har utvecklats snabbast under det senaste året. 62 procent av företagen i Boxholm har under 2014 ökat omsättningen och 64 procent av bolagen har ökat sitt resultat. På andra plats kommer Eksjö kommun i Jönköpings län och på tredje plats kommer Fagersta kommun i Västmanlands län.

– En stor del av tillväxten skapas lokalt och det är roligt att vi med vår kompetens kan bidra till att belysa var i landet förutsättningarna är mest gynnsamma, säger Anders Hugosson, vd för UC.

Umeå – bäst på uthållig tillväxt

Umeå kommun i Västerbotten län är bäst när alla kommuners resultat de senaste fem åren rankas i mätningen över uthållig tillväxt.

– Vi gratulerar både Boxholm och Umeå till att vara goda förebilder för företagande och hoppas att de erfarenheter som kan dras, om bland annat attityder till lokalt företagande, kan inspirera andra kommuner, säger Anders Hugosson.

Till skillnad från många andra mätningar om företagande så belyser Årets Företagarkommun inte vad politiken gör för företagen, utan istället vad företagen åstadkommer för kommunen och dess invånare i form av tillväxt.

– God och stabil tillväxt är viktigt för en kommuns ekonomi, sysselsättning och välfärd. En kommun som lyckas skapa ett bra lokalt företagarklimat där företag vill växa och investera får mycket tillbaka från sina företagare, säger Günther Mårder.

Läs hela rapporten

För mer information, kontakta:
Terje Frennefalk, pressekreterare Företagarna
telefon: 072-746 11 92

Victoria Preger, marknadschef UC
telefon: 0702-66 87 26

Årets Företagarkommunär ett gemensamt projekt mellan Företagarna och UC. Syftet är att uppmärksamma de kommuner där företagandet utvecklats bäst under det gångna året ochÅrets Företagarkommun bygger på sex variabler. Fyra av dessa är relaterade till företagens omsättning och resultat. De övriga två avser antalet aktiebolag och deras kreditvärdighet. Årstillväxten av dessa variabler rankas därefter från högst till lägst. Dessa rankingpoäng summeras sedan i ett ovägt index. Ju lägre sammanlagda poäng desto högre placering får kommunen. Variablerna hämtas från företagens bokslut. 2013 års bokslut har jämförts med boksluten från 2012.

• årets företagarkommun
  • uc
  • regionkontor
  • företagarna
  • günther mårder

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.