Bilden av RUT-företag felaktig och skadlig

Nio av tio RUT-företagare uppger att de är stolta över sitt jobb. Och ännu fler, över 95 procent, anser att de blir positivt bemötta av sina kunder. Det visar en Sifo-undersökning som tagits fram på uppdrag av Företagarna och Offerta.se.

Sifo har på uppdrag av Företagarna och Offerta.se genomfört en undersökning bland över 900 företagare som utför RUT- och/eller ROT-tjänster, den mest omfattande undersökning som någonsin gjorts i denna kategori. I undersökningen framkommer att mer än nio av tio tillfrågade RUT-företagare är stolta över sitt arbete. Och ännu fler, över 95 procent, anser att de blir positivt bemötta av sina kunder. Över 400 av dessa utgörs av företag med högst en anställd, det vill säga i praktiken företag där ägaren själv utför de tjänster som företaget säljer.

– Det här visar en helt annan bild av RUT-företagen än den som ofta målats upp i den politiska debatten kring RUT. De anställdas egna upplevelser ligger långt ifrån påståenden om de skulle befinna sig i underläge eller bli illa behandlade på sin arbetsplats, säger företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist.

Forskning på området visar istället att det är just den allmänna debatten som utgör ett av de största arbetsmiljöproblemen för anställda i RUT-företag. I en studie som genomfördes 2012 vid Högskolan i Kristianstad, och som finansierades av Forskningsrådet för arbetsliv och samhälle, framkom att över var fjärde RUT-anställd upplevde att andra såg ner på deras arbete.

– Bara RUT-avdraget har hittills skapat en bransch med 17 000 anställda. Trots att den privata tjänsteekonomin är en överlägsen motor för att skapa jobb och tillväxt har den politiska debatten helt missat möjligheten att diskutera hur vi bäst främjar kapaciteten i denna bransch, säger Jens Nilsson, vd Offerta.se.

För att främja en framåtsyftande politisk diskussion kommer Företagarna och Offerta.se tillsammans med Almega bjuda in representanter för samtliga riksdagspartier till samtal kring vilka politiska insatser som krävs för att den privata tjänstesektorn ska nå sin fulla potential.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar:

Kalle Larsson, pressekreterare Företagarna
 08-406 18 80, press@foretagarna.se

Sandra Jansson, presskontakt Offerta.se

070-744 58 75, sandra.jansson@offerta.se

Om undersökningen:

Sifo genomförde på uppdrag av Företagarna och Offerta.se under juli 2014 en undersökning bland över 900 företagare som utför RUT- och/eller ROT-tjänster. Över 400 av dessa utgörs av företag med högst en anställd, det vill säga i praktiken företag där ägaren själv utför de tjänster som företaget säljer. På frågan ”Känner du dig stolt över ditt jobb?” svarade 93 procent av de tillfrågade ”Ganska stor del” eller ”Mycket stor del”. På frågan ”Hur upplever du dina kunders bemötande när du jobbar?” svarade 96 procent av de tillfrågade ”Delvis positivt” eller ”Mycket positivt”.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.