Bra att kortare betaltider utlovas

Näringsminister Mikael Damberg säger idag i en intervju i Dagens Industri att problemet med att storföretagen har långa betaltider nu ska lösas. Han vill att näringslivet innan sommaren frivilligt tar fram en lösning med att korta betaltiderna, annars är han beredd att lagstifta. Företagarna ser positivt på att regeringen tar tag i betaltiderna då detta är ett problem som särskilt drabbar mindre företag.

- Det är bra att regeringen nu tar initiativ i frågan så att vi kan vända utvecklingen. Regeringen kan bidra genom att underlätta och stödja näringslivet i att utarbeta en robust och allmänt accepterad kod, det gynnar både företagen och näringslivet i stort, säger Daniel Wiberg, chefekonom på Företagarna.

Företagarna har upprepade gånger pekat på de växande problemen med långa betaltider. Rent konkret har Företagarna drivit linjen att max trettio dagar ska gälla och att betaltiderna regleras genom avtal så långt det går, men är inte främmande för att det lagstiftas i frågan.

- Små företag är ofta beroende av snabba återbetalningstider, mindre skyddade mot kreditförluster, samt har mindre möjligheter att anskaffa extern finansiering än större företag Om inte storföretagen och branschorganisationerna ser fördelarna med en frivillig kod och kortare betaltider, då tycker vi att det kan finns skäl att se över lagstiftningen, säger Daniel Wiberg.

Lagstiftning kan dock vara ett trubbigt verktyg och Företagarna föreslår istället att hela näringslivet nu gemensamt tar ansvar för en självreglering genom en "betalningskod" som även kan ta hänsyn till olika branschers förutsättningar. En gemensam "betalningskod" kan till exempel innehålla villkor för när det kan vara accepterat att avtala om längre betalningstider, rutiner och rekommendationer för alternativa betalningslösningar.

- Det är viktigt att även de stora svenska företagen skriver under på en sådan här kod. Det är rimligt att de större företag som har resurser också tar ett större ansvar för administrationen och utvecklingen av en sådan här näringslivskod.

På ett övergripande plan innebär tvingande betaltider ett stort ingrepp i avtalsfriheten, som är grundläggande i en marknadsekonomi. Det kan också finnas en risk att ändrade regler vad gäller betaltider, medför att stora kunder tvingar igenom försämringar i andra avtalsparametrar som till exempel pris och leveransplats.

- Det grundläggande problemet är kraftigt ojämlika styrkepositioner på marknaden mellan de små och stora företagen. De stora företagen har ett särskilt ansvar och måste se till att värna den svenska konkurrenskraften och sköta det här schysst, säger Daniel Wiberg.

Företagarna ser fram emot att vara en del av lösningen till att korta betaltiderna.

För mer information kontakta:

Terje Frennefalk
Mejl: terje.frennefalk@foretagarna.se

• företagarna
  • daniel wiberg
  • betaltider

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.