C, S och MP i företagsvänliga toppen

Företagarnas granskning av partiledarnas tal har givit en topplista utifrån hur företagsvänligt partiledarnas tal i Almedalen 2013 varit.
Vinnaren är Annie Lööf (c) , följd av Stefan Löfven (s) och Gustav Fridolin (mp)

Hur företagsvänliga är partiledarna i sina tal i Almedalen 2013?
Företagarnas granskning och analys påvisar förvånansvärt liten kunskap om att 4 av 5 jobb skapas i små- och medelstora företag.
Dock har några partiledare förstått mer än andra vart jobbskapandet finns.

Topplistan Almedalen 2013

Annie Lööf #4av5jobb-faktor: 60 %

Stefan Löfven #4av5jobb-faktor: 47 %

Gustav Fridolin:#4av5jobb-faktor 33%

Jimmie Åkesson:#4av5jobb-faktor:27%

Jan Björklund #4av5jobb-faktor: 20%

Hägglund #4av5jobb-faktor: 20 %

Fredrik Reinfeldt:4av5jobb-faktor 20%

Jonas Sjöstedt #4av5jobbfaktor: 7%

- Nu fortsätter påverkansarbetet. Vår förhoppning är att riksdagsåret 2013/2014 bjuder på bättre företagarpolitik och debatten på mer fokus kring företagares villkor. 4 av 5 jobb skapas i små- och medelstora företag. Almedalen 2014 och valrörelsens slutskede ska handla om vart jobben skapas och hur fler jobb kan bli till.  säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna

Så bedöms resultatet

Företagarna poängsätter två aspekter av respektive partiledares tal: Dels om man uppmärksammar företagandets betydelse, med max fem poäng, och dels de konkreta förslagen, med högst 10 poäng. I den senare delen utdelas poäng för omnämnanden av frågor och högre poäng för konkreta förslag som underlättar företagandet.

• elisabeth thand ringqvist
  • företagare
  • företagarna

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.