Det var inte det här vi efterfrågade när vi efterlyser politisk stabilitet

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2018 16:26 CEST

Günther Mårder, vd för Företagarna

Eftersom riksdagen idag har valt att klubba igenom förslaget med förmånsbeskattning av privata sjukvårdsförsäkringar riktar Företagarnas vd Günther Mårder skarp kritik mot politikernas agerande.

Det här innebär att 650 000 personer drabbas samtidigt som trycket ökar på den offentliga vården. Han ser att det här, utöver att vara ett hårt slag mot småföretagens hälsoarbete, också kommer att medföra en tung regelbörda när både småföretagare och Skatteverket tvingas anpassa sina system på en rekordkort tid om sex veckor.

– Det var inte det här vi menade när vi efterlyser politisk stabilitet och förutsägbarhet för landets företagare. Att tvingas verkställa ett beslut på sex veckor måste vara svenskt rekord i reformtempo. Normalt bara sådant vi ser under krigstid eller djupa kriser då snabba åtgärder är helt avgörande för att undvika katastrofscenarier. Det är naturligtvis helt absurt, säger Günther Mårder.

Beslutet innebär att en individ nu måste betala en tredje gång för sin sjuk- och hälsovård, utöver sin skattsedel och kostnaden för den privata sjukvårdsförsäkringen. Günther menar att det här till stor del bara handlar om ett politiskt spel, med tanke på att Moderaterna samtidigt har sagt att de tänker riva upp beslutet om de kommer till makten.

– Möjligtvis är det här arbetet helt kastat i sjön lagom till höstens budget. Att Alliansen väljer att inte stoppa förslaget är i grunden valkampanjande – rent och skärt kampanjarbete med skillnaden att man slipper ta kampanjkostnaden själv. Man skjuter istället över den kostnaden på Sveriges företagare och myndigheter, avslutar Günther Mårder.

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Kommentarer (0)