Företagarna huvudpartner till Women Up Sweden

Linda Krondahl och Mai-Li Hammargren är nominerade som deltagare av Företagarna till ledarskaps- och mentorsprogrammet Women Up som inleds idag. Företagarna deltar som huvudpartner tillsammans med tolv andra organisationer och företag.

– Deltagarna får en värdefull ledarskapsutbildning och tillgång till ett nätverk i näringslivet som kan ha stor betydelse för deras fortsatta utveckling, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.

Det ett år långa utbildningsprogrammet löper parallellt med att deltagarna tilldelas en personlig mentor. Både Företagarnas ordförande Monica Lindstedt och vd Elisabeth Thand Ringqvist deltar som mentorer.

– Drygt en tredjedel av nya företag i Sverige startas av kvinnor. Förebilder är viktigt för inspirera fler kvinnor att starta och driva företag. Våra kandidater är redan idag framgångsrika företagare och vi hoppas denna möjlighet kan ge ny kraft och kunskap till dem, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Linda Krondahl, HiNation AB
Linda Krondahl är grundare och vd för HiNation AB som utvecklat en lampa och mobilladdare som drivs av solceller.

Mai-Li Hammargren, Mutewatch AB
Mai-Li Hammargren är grundare och vd för Mutewatch AB som utvecklat en tyst vibrationsklocka med dold touchskärm som rönt stora framgångar.

Om Women Up:

International Council on Women’s Business Leadership (ICWBL) grundades 2011 av Hillary Clinton. ICWBLs globala initiativ för entreprenörskap och ledarskap, Women Up, är ett av förslagen från Maud Olofssons underkommitté för ledarskap och har startats i samarbete med McKinsey.

Women Ups syfte är att utveckla nästa generation ledare, inom privat och offentlig sektor samt entreprenörer. Företagarna är en av tretton huvudpartners, som stöttar Women Up Sweden 2014, tillsammans med Billerud Korsnäs, Ericsson, Investor, Kinnevik, LRF, MTG, Mölnlycke, Nordea, Oriflame, SAAB, Tillväxtverket samt Trafikverket.
Läs mer om programmet

• monica lindstedt
  • elisabeth thand ringqvist
  • women up sweden

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.