​Företagarna och Svenska Fotografers Förbund inleder samarbete

Efter en tids dialog har Sveriges Fotografers Förbund och Företagarna fattat beslut om att inleda samarbete. Samarbetet kommer främst att innebära opinionsbildning i gemensamma frågor och juridisk rådgivning för medlemmar.

Målsättningen är att stärka båda organisationerna. Svenska Fotografers förbund får tillgång till Företagarnas spetskompetens inom flera olika områden och ett omfattande nätverk av beslutsfattare och politiker. Företagarna ökar antalet företrädda företagare och får kompetens inom fotografyrkets villkor. Tillsammans med branschförbunden har Företagarna större möjligheter att påverka både det generella och det branschspecifika företagarklimatet, och genom samarbetet stärks positionen som en av Sveriges största småföretagarorganisationer.

-Det är mycket glädjande att Svenska Fotografers Förbund ansluter sig till Företagarna. De kompletterar övriga branschförbund på ett mycket bra sätt och det finns många viktiga frågor som vi kommer att kunna driva tillsammans, säger Företagarnas vd Günther Mårder

Svenska Fotografers Förbund är en intresseorganisation som funnits sedan 1895 och har ca 1800 medlemmar. Medlemmarna jobbar inom många typer av branscher såsom mode, reklam, naturfotografi, press, porträttfotografi med mera. Förbundets verksamhet innefattar allt från rådgivning i pris- och upphovsrättsfrågor, teknisk support till avancerad utbildning och riktlinjer för hur branschen ska hantera digitaliseringen av det fotografiska fältet. Organisationens främsta uppdrag är att stärka och utveckla yrkesvillkoren för yrkesverksamma inom det fotografiska fältet.

-Att driva företag är en stor del av våra medlemmars vardag, det känns mycket bra att kunna ge dem tillgång till Företagarnas rådgivning och att få draghjälp i vårt påverkansarbete, säger Åsa Anesäter, verksamhetsledare Svenska Fotografers Förbund.

Företagarnas branschförbundskansli ger service och koordinerar det löpande arbetet med de anslutna förbunden. Samarbetet sker främst genom opinionsbildning i gemensamma politiska frågor och förbunden ges tillgång till Företagarnas nätverk av politiker, egna experter och sakkunniga samt de rapporter och undersökningar som genomförs.

- Samarbetet med Svenska Fotografers Förbund är ett välkommet och ett viktigt steg i vår fortsatta satsning på branschförbunden. Jag ser fram emot att jobba tillsammans för att stärka fotografernas villkor i Sverige, säger Mathias Mellgren Helge, ansvarig Företagarnas branschförbundskansli.

• günther mårder
  • företagarna
  • branschförbund
  • fotografer
  • småföretag

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.