Företagssatsningar i höstbudget ger nya jobb

Inför den kommande höstbudgeten presenterar Företagarna de fem viktigaste reformerna för Sveriges småföretagare.

– Fyra av fem jobb skapas i små- och medelstora företag, men alliansregeringen lyssnar inte tillräckligt på våra entreprenörer och innovatörer. Vill regeringen skapa fler jobb är våra företagare redo, men då är det viktigt att kostnaderna för att anställa sjunker genom att minska sjuklöneansvaret och sänka arbetsgivaravgifterna. De är i dagsläget är de största hindren för att nyanställa, säger Elisabeth Thand Ringqvist, vd Företagarna.

Under det senaste året har bankvillkoren för företagare blivit allt tuffare och tillgång till kapital är en förutsättning för utveckling och expansion.

– Företagare behöver kapital för att kunna satsa på nya idéer och att kunna växa. Investeraravdraget är ett steg i rätt riktning som vi välkomnar, men regeringens förslag till förändringar av 3:12-reglerna har så många brister att det inte bör genomföras, säger Elisabeth Thand Ringqvist. Istället bör en utredning genomföras med sikte på konkurrenskraftiga ägarskatter som undanröjer diskrimineringen av ägarledda företag.

Företagarnas önskelista inför höstbudgeten:

·  Gör det billigare att anställa genom sänkta arbetsgivaravgifter.

·  Gör det mindre riskfyllt att anställa genom att minska företagens sjuklöneansvar.

·  Skapa sjysta förutsättningar för småföretagare genom att slopa förslaget om förändrade 3:12-regler och genomför en utredning om ägarbeskattning.

·  Ge möjlighet till alla småföretag att erbjuda YA-jobb genom att slopa kravet om kollektivavtal för jobb med yrkesintroduktionsavtal.

·  Ge inte företagare mer regelkrångel - avstå från att genomföra förslaget om månadsuppgifter.

Läs mer om våra förslag

Kalle Larsson/Anna Söderström
pressekreterare Företagarna
telefon: 08-406 18 80
e-post: press@foretagarna.se

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.