Göteborgarna bakom bioteknikföretaget Cellink vann Årets Företagare i Sverige 2019

Nu har det avgjorts! Erik Gatenholm, Hector Martinez, Jockum Svanberg och Gusten Danielsson som driver Göteborgsföretaget Cellink blev Årets Företagare i Sverige 2019 under den fullsatta galan på Stockholms stadshus ikväll. "Lätt att få känslan av att vi närmar oss det gudomliga", säger Företagarnas vd Günther Mårder om vinnarnas prestationer.

Det var en väldigt ödmjuk Erik Gatenholm som kommenterade utmärkelsen:

– Det är de här tillfällena som får en att vilja jobba ännu hårdare. Så verkligen stort tack för det.

Juryns motivering löd: Årets vinnare är en ren förebildssaga som förflyttat gränsen för vad som är möjligt. Ett innovationsföretag som står bakom både hårdvara och förbrukningsmaterial för att rekonstruera sådant man tidigare fått be till högre makter om. Dessa företagare lämnar juryn mållösa - och vi är säkra på att detta bara är början för företaget som skriver ut reservdelar till kroppen! Not even the sky is the limit för årets vinnare och Årets Företagare i Sverige 2019: Erik Gatenholm, Hector Martinez, Jockum Svanberg och Gusten Danielsson – Cellink!

Priset delades högtidligt ut av H.K.H. Prins Daniel, som själv kommer från en entreprenöriell bakgrund.

– Årets vinnare har förutsättningar för att kunna bli ett stort multinationellt företag som plöjer marknaden för en ny generation svenska företag ute i världen. De har åstadkommit en nästan skrämmande innovation. Det är lätt att få känslan av att vi närmar oss det gudomliga när det är möjligt att skriva ut mänsklig vävnad, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Årets Företagare är Sveriges största och mest ärofyllda utmärkelse för företagare. På över 200 platser i Sverige har det utsetts lokala vinnare av lokala jurys som har bestått av lokala företrädare för näringslivet tillsammans med tjänstemän som har valt ut de mest framstående entreprenörerna på orten. Därefter har finalisterna gått vidare i de regionala finalerna innan de 21 regionfinalisterna har mötts i den nationella finalen. Syftet med Årets Företagare är att hylla de entreprenörer som driver Sverige framåt.

Årets Unga Företagare 2019

Utmärkelsen Årets Unga Företagare 2019 gick till Louise Sköld från Västerås som driver Hairtalk.

Motiveringen löd: Med förmågan att vända en stor motgång till sin största styrka har företagaren lyckats bryta mark i en konkurrensutsatt bransch och krossa allt motstånd. Ett stjärnskott som inte bara tagit juryn med storm – utan också fått omsättningen att rusa i höjden.

– Jag är chockad och otroligt ödmjuk inför det här. Alla är värdiga vinnare och jag vet hur mycket man kämpar när man driver företag. Jag tycker att alla som startar företag är hjältar, sa Louise Sköld om utmärkelsen.

– Pristagaren inspirerar genom sitt företagande och tar ett stort ansvar för att få en ny ung generation att se tjusningen med företagandet. Hon gör lysande affärer baserat på sin stora passion. En perfekt grund för ett framgångsrikt företagande, kommenterar Günther Mårder

Årets Unga Företagare mottar ett pris på 50 000 kr av Almi, partner till Årets Unga Företagare.

#GeTillbaka

Under kvällen delades även stipendiet #GeTillbaka ut till Assiye Süer från Göteborg som driver Swedish Space Technologies och Hamza Qadoumi från Stockholm som driver Ecobloom.

Stipendiaterna får vardera ett stipendium på 25 000 kr.

Vi vann under galan Årets Företagare – hela listan:

Årets Företagare i Sverige 2019

1. Erik Gatenholm, Hector Martinez, Jockum Svanberg och Gusten Danielsson, Cellink (Västra Götaland)

2. Victoria Ekman, Erik Ekman, Berit Ekman och Joakim Eliasson, Ce Produkter, Halland

3. Anders Jonsson, Rototilt Group, Västerbotten

Årets Unga Företagare 2019

1. Louise Sköld, Hairtalk, Västmanland

2. Fredrik Edeland, Express Delivery Sweden, Västra Götaland

3. Johanna Ingelsson, Equestrian, Stockholm

#GeTillbaka

• Assiye Süer, Swedish Space Technologies. Assiye är rymdexpert och bloggare som satsar på att skapa nya, och förbättra existerande, produkter med hjälp av rymdteknik. Målet är att bli en av de största rymdaktörerna i Sverige.
  • Hamza Qadoumi, Ecobloom. Hamza driver företaget Ecobloom som utvecklar intelligenta växthus för hushåll med målet att utbilda människor inom hållbar odling.

Juryn

Vinnarna i Årets Företagare och Årets Unga Företagare har utsetts av en jury bestående av Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet, Fabian Bengtsson, ordförande för Företagarna, Fredrik Isakson, försäljningsdirektör Volvo Car Sverige, Günther Mårder, vd för Företagarna, Hamid Khanahmadi, medgrundare av Tolkresurs (Årets Företagare 2018), Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden, Maria Mattsson Mähl, grundare av AlphaCE, Maria Åkerberg, vd och grundare av Maria Åkerberg, Sara Brandt, vice vd Almi, Renée Voltaire, grundare av Renée Voltaire.

Stipendiaterna till #GeTillbaka har utsetts av en jury bestående av Cadi Costivana, Corporate Partnership Manager på SJ, Günther Mårder, vd på Företagarna, Heaven Bereket, tidigare stipendiat, Maria Mattsson Mähl, Grundare AlphaCE, Nils Engvall, medgrundare Wasabi Web och initiativtagare till #GeTillbaka, Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity Innovations, Sevana Ghadimi, Head of CSR Svenska Fotbollsförbundet, Thomas Sonesson, affärsängel.

Partners

Stort tack till vår huvudpartner till Årets Företagare; Volvo Car Sverige, vår partner till Årets Unga Företagare Almi Företagspartner och SJ, vår partner till #GeTillbaka. Tack även till våra utställare och samarbetspartners DB Schenker, Circle K, SMÅA, Nets/Dibs by Nets, Företagarna Försäkringar, Grant Thornton och IKEA.

Pressförfrågningar

Vid pressförfrågningar eller bilder på vinnarna är du välkommen att kontakta Emilie Johansson på 070 – 788 74 26, emilie.johansson@fortagarna.se och Hannes Mård på 070-788 74 55, hannes.mard@foretagarna.se.

• årets företagare i sverige
  • årets företagare
  • årets unga företagare
  • #getillbaka
  • stockholms stadshus
  • günther mårder
  • h.k.h. prins daniel
  • cellink
  • hairtalk

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.